Ge upp eller inte?

Mer
10 år 6 månader sedan #619993 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ge upp eller inte?
Det är min egen erfarenhet, att när jag var i din ålder hade jag energi och krafter att studera och jobba,
trots att det var kärvt. Idag skulle jag inte klara eller orka det.
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #619994 av yoki
Svar från yoki i ämnet Ge upp eller inte?
Tror du att du skulle orka ett tag till ?
En separation är ju oerhört jobbig och det påverkar ju säkert dig massor.
Det tar nog sin tid att komma igenom det.
Hoppas du orkar kämpa på ett tag, det blir nog bättre.
Lycka till med allt :kram
Mer
10 år 6 månader sedan #619997 av krokus
Svar från krokus i ämnet Ge upp eller inte?
Geta,
Ok. Jag förstår vad du menar, men du och jag är inte samma person. Jag är medveten om att det finns ett begrepp som heter "tentaångest" för de som pluggar på högskola. Det känns bara som att det här inte funkar. Jag blir bara stressad över studierna. Det känns bara jobbigt liksom.

yoki,
Tack!
Hela tiden försöker jag låta bli att tänka på honom, det är svårt.

Nu har jag skrivit ett mail till kuratorn.
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #620014 av vnv
Svar från vnv i ämnet Ge upp eller inte?
isan: Att ge upp är att förlora utan att ens försöka! Ge studierna en ärlig chans... Försök att hitta någon studiekamrat (svårt, jag vet men försök!!) som du kan plugga med, det gör det både roligare & lättare! Försök att undvika tjejerna du nämnde och UNDVIK att fuska!!

Lyssna på gamla Depeche Mode och försök att tänka på något annat (drömma om) än din fd pojkvän...
OM studierna ändå inte fungerar så lägg ner det efter nyår. Bra att du har tagit kuratorkontakt! Ett steg i rätt riktning...

Allt gott & Styrkekram! :hjärta :kram

/vnv :)
Mer
10 år 6 månader sedan #620016 av Eos
Svar från Eos i ämnet Ge upp eller inte?
Läser du kursen i olika delar? Kanske du kan skippa den här delen och ta igen den senare? Det fungerade för mig vid något tillfälle. Själv brukade jag inte lägga min energi på instuderingsfrågor utan istället på föreläsningsanteckningar och boken. Är man efter så kan man läsa alla rubriker och alla bildtexter, och senare läsa början på varje kapitel. Därefter upprepa detta några gånger, och sen om du har tid plöja djupare in i texten. Detta låter kanske larvigt, men den här studietekniken funkade för mig i alla fall.. Se till att äta ordentligt och få sömn. Det är också viktigt. Lycka till.
Mer
10 år 6 månader sedan #620050 av krokus
Svar från krokus i ämnet Ge upp eller inte?
vnv,
Studiekamrat är nog bara att glömma. Jag är den där, som den som kommer sist i i klassrummet sätter sig bredvid, för att det inte finns några andra lediga plaster. Jag vet inte vad jag har gjort för fel, men folk generellt gillar inte mig.

Jag har försökt mig på studier förut (tekniskt basår på KTH) fyra gånger men har inte lyckats. Däremot har jag gått matematik på Komvux förut och fick kämpa som ett as för att få orken och tiden att gå ihop. Lyckades få G (godkänt) i mattekurserna.

Tack för kramen vnv :)


Eos,
Tack för tipset. :)
På lektionerna ser vi på väldigt många filmer (om t ex blåmusslor i Östersjön) och jag har svårt för att anteckna samtidigt som jag ser på filmerna. Med andra ord, det finns inte så mycket anteckningar i mitt kollegieblock. Jag vet att jag borde säga till läraren att film inte fungerar för mig, men jag vågar inte. Jag är rädd för att börja gråta, lite löjligt kanske men prata om problem är inte min grej.

Eos skrev: Läser du kursen i olika delar? Kanske du kan skippa den här delen och ta igen den senare?

Det var ungefär det som jag frågade kuratorn om. Men jag har inte fått något svar än.