Arbete och psykos

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31165 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Arbete och psykos
Jag kan inte förklara mina glapp för en Arbetsgivare, jag har "flummat runt" lite på högskolan när jag var yngre, utan att ta examen. Sedan har jag haft enklare jobb i perioder, men inget fast. Jag är orolig ibalnd för hur det ska gå för mig, önskar att jag hade vetat lite mer om livet när jag var yngre så jag hade skaffat mig ett fast jobb. Då hade jag nog aldrig hamnat inom psykiatrin.
Jag hoppas det ska gå bra ändå.
Men jag tycker att man är skyldig att säga något, för annars vet ju inte arbetsgivaren hur de ska hantera en. Som sagt man behöver inte säga vad man har för sjukdom, men man kan ju säga att man mått dåligt tidiagre i livet. Det är ju många som kan förstå en sådan förklaring.
Mer
18 år 3 månader sedan #31169 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Arbete och psykos
Hej Fredric! För mig var det annorlunda. Jag hade ett fast arbete, när jag sedan insjuknade fick ju arbetsgivaren reda på diagnosen.

I och med detta tog man hänsyn till detta, och jag fick pröva ett antal jobb inom koncernen.
Jag blev ett så kallat omplaceringsfall.

Detta att jag fick byta arbetsuppgifter gjorde att de trodde att det skulle bli enklare för mig.

Jag skötte hela tiden mitt arbete, ingen kunde klaga på varken kvaliteten eller att det skulle ta för lång tid.

Men grejen var ju det att det inte var arbetet som sådant som gjorde att jag inte kunde arbeta!

När försäkringskassan sedan gav mig förtidspension, ringde jag upp arbetsgivaren och frågade efter arbetsintyg.

Personalchefen bjöd på lunch och sade att jag skule få ett betyg.
Eftersom jag haft många uppgifter, så skrevs detta i betyget och att jag under min verksamma tid sköt mina arbetsuppgifter till deras fulla belåtenhet.
Dessutom skrev de att jag var en god arbetskamrat.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31171 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Arbete och psykos
Roligt att höra att du varit så uppskattad!
Det enda betyg jag fick av min första arbetsgivare var att de tyckte att jag var bra på att jobba självständigt. Vad de nu menade med det...
Och det är något jag fått klagomål på av vårdpersonalen också, att de tycker jag är för självständig. Vad är det för fel med det?
Mer
18 år 3 månader sedan #31174 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Arbete och psykos
Det är inget fel på det. De är säkert bara avundsjuka. Jobbade du inom vården förut Fredrik?
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31175 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Arbete och psykos
Nej, jag har fått vård ett par år...
Innan dess har jag jobbat på laboratorium, fabriker samt lager.
Man kan väl säga att jag har jobbat inom vården också, jag hade mycket terpisamtal med mina medpatienter där jag var intagen ett tag. Fast jag fick ju inte betalt för det....