Förtidspensionär?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 3 veckor sedan #1042249 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Förtidspensionär?
Upptäckte idag att förtidspensionerade och de med handikappersättning inte längre får pensionärsrabatt på vissa saker som ex buss eller det kommunala gymmet. Var in på fk, himla så mycket folk det var där.

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 3 veckor sedan #1042257 av krokus
Svar från krokus i ämnet Förtidspensionär?

Nissegossen skrev: Studielån är ingen hit, undvik ni som kan. ett arbete är en vinst har ni studielån, hur mycket mer i lön får man efter en ev utbildning vad ni gör undvik fortsatta studielån pga att ni aldrig kan jobba inom det yrke ni vill.

Ett jobb vad som helst ger bättre pengar i längden

Min dåvarande psykiater tyckte verkligen att jag skulle plugga, trots att jag sov dåligt, hade huvudvärk dagligen och hade haft en psykos. Hon trodde till och med att jag skulle må bättre om jag pluggade. Studierna gick dåligt!

Numera är mitt studielån avbetalat. Det är skönt att slippa CSN, de kan vara riktigt jobbiga.
"Aja baja, det fattas 1,5hp från förra terminen! Nu får du klara dig utan våra pengar!"
Mer
6 år 3 veckor sedan - 6 år 3 veckor sedan #1042260 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet Förtidspensionär?
Jag pluggade två år (eftergymnasial utbildning), utan att jag hade fattat att det var psykossjukdom (innan diagnos). Studierna gick sådär. Fick ändå bara skitjobb efteråt.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Last edit: 6 år 3 veckor sedan by Kloppe.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1043950 av Richard
Svar från Richard i ämnet Förtidspensionär?
Har varit sjukskriven sen 2004. Då var jag 24 år. Depression o sånt har jag haft sen jag var 16 år. Men fick ett bra jobb på en fabrik o jobbade 4 år där. Sista tiden mest deltid, eftersom det var då de mer psykotiska symtomen började komma, o just 2004 vet jag att jag testade massa mediciner mot det. Sen när jag var 25 år satte de aspergerdiagnosen.

Men jag har ju andra diagnoser också. Alla får inte plats i journalen (de sätter en huvuddiagnos o en bidiagnos). Jag har dåligt minne från 20-30 år, men jag gjorde 3-4 försök att både studera o komma ut i arbetslivet, bl.a. gick jag kurser o hade praktik i färghandeln i 9 månader. Nu skulle jag få typ PTSD efter en vecka av minsta lilla stress.

Numera är det precis att jag klarar min dagliga verksamhet med 4 timmar om dagen, 3 dagar i veckan. Ska gå upp till 4 dagar snart hoppas jag. Jag fick sjukersättning (förtidspension) strax efter 30 år. Nån var tjurig på mig o säger att jag medvetet "planerat mitt liv", eftersom jag får en bra sjukinkomst då den baseras på lönen jag hade på fabriken, som var bra. Men det är givetvis inte sant!
Mer
6 år 2 veckor sedan - 6 år 2 veckor sedan #1043954 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Förtidspensionär?
Fick saker totalt om bakfoten och trodde jag kanske kunde komma in på Religionsvetenskapliga högskoleprogrammet.

Arbetsträningen visade dock att jag inte hade arbetsförmåga - så sen fick jag sjukpension istället.

Men då har dom provat allt på mig, inklusive medicin mot ångest, snällt nog. För inte har jag haft ångest, sedan första kraschen, för ca 30 år sedan.
Last edit: 6 år 2 veckor sedan by notwoodstock.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1043955 av rymd
Svar från rymd i ämnet Förtidspensionär?

krokus skrev:

MsTibbs skrev:

rymd skrev: Ms Tibbs, hör försäkringskassan av sig efter att man meddelat dem att man är sjuk och tilldelas man typ en personlig handläggare? På hemsidan står det att det kan ta upp till 4 månader för ett beslut??


Det tog jättelång tid. Fick socialbidrag under tiden. Man får pengar retroaktivt från FK om det blir mer än försörjningsstödet.


Samma för mig! Det tog väl åtta månader från att ansökan skickades in, till att jag blev beviljad aktivitetsersättning. Under tiden levde jag på CSN (bidrag och lån) och försörjningsstöd från kommunen.


Åtta månader? Det låter ju hemskt! Fick du någon information om vad du skulle göra med hyra och mat under tiden? Och från vem?