Kan ni spara pengar?

Omröstning: Kan ni spara pengar?

Jag sparar mycket
Inga röster 0%
Jag sparar en del
7 25%
Jag sparar lite
8 28.6%
Jag sparar ej
7 25%
Jag går back
6 21.4%
Totalt antal röstare: 28
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
Mer
4 år 2 månader sedan #1231847 av Kvark
Svar från Kvark i ämnet Kan ni spara pengar?
Är du säker på det?
I så fall har försäkringskassan gjort fel.
Jag fick några kronor i ränta och direkt fick jag besked om att bostadstillägget skulle sänkas.
Mer
4 år 2 månader sedan #1231850 av memphis
Svar från memphis i ämnet Kan ni spara pengar?
Jag har också tvivel om att man får ha 100 000 kr på banken. Jag sålde ett par fonder jag hade, för sammanlagt 500kr. Då fick jag omedelbart ett brev från fk att de pengarna skulle dras från mitt bostadstillägg!
Mer
4 år 2 månader sedan #1231851 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kan ni spara pengar?
Inkomsten påverkar bostadstillägget men du får väl inte så mycket ränta på 100 000 kr.
Mer
4 år 2 månader sedan #1231852 av memphis
Svar från memphis i ämnet Kan ni spara pengar?
Var har ni fått Den uppgiften ifrån, att man får ha 100 000kr?
Mer
4 år 2 månader sedan #1231856 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kan ni spara pengar?
idefix brukar vara expert på sådana frågor.
Mer
4 år 2 månader sedan #1231858 av krokus
Svar från krokus i ämnet Kan ni spara pengar?
Du kan få bostadstillägg om du har pengar på banken eller andra tillgångar men din förmögenhet påverkar hur din årsinkomst beräknas.

Om du är ensamstående räknas 15 % av förmögenheten över 100 000 kronor med som en del av din årsinkomst.
Om du har en make eller sambo räknas 15 % av er gemensamma förmögenhet över 200 000 kronor med som en del av er årsinkomst.
Till exempel räknas kontanter, sparpengar på bank, fonder och andra värdepapper som tillgångar som påverkar. En fastighet eller bostadsrätt där du bor permanent är inte en tillgång som påverkar. En fastighet eller bostadsrätt som inte är din permanentbostad räknas däremot med.

Hur stor del av värdet som räknas in beror på typen av tillgång. Har du bank- eller studielån dras de av från dina sammanlagda tillgångar. Ett undantag är skulder kopplade till din permanenta bostad, de är en del av din bostadskostnad och dras inte av. Förmögenheten beräknas per den 31 december året innan du ansöker om bostadstillägg.

www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk.../bostadstillagg_lank