Det är med blandade känslor

Mer
4 år 3 månader sedan #1224849 av Melody
Det ger nog inte det Geta.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224856 av Cosmos

Admin1 skrev: Jag skulle kunna tänka mig att jobba som städare på Samhall. Lite av ett drömjobb. Som städare ser man att man har gjort något för det är rent. Hur många akademiker ser något arbetsresultat? Idag skiljer sig inte lönerna så mycket mellan en städare eller akademiker med 35000 kr/månad. Kanske 2000 kr bara om man räknar på studiekostnaden. Akademiker var ett välavlönat jobb för 50 år sedan, men inte idag.


Men varför går du inte ut och städar då?
Mer
4 år 3 månader sedan #1224869 av Clean
Svar från Clean i ämnet Det är med blandade känslor

Vår skrev:

Geta skrev: Hörde på radion idag om att många kommer inte in på polisutbildningarna. Det räknades upp vad man ska ha för egenskaper. En egenskap är att man ska kunna stå ut med enahanda uppgifter. Det gäller inte bara att klara extrema situationer. Kan tänka mig att en del inte står ut med att städa dag ut och dag in. Men det måste vara skönt att slippa ta med jobbet hem.

Det är ett drömjobb om man är drabbad av sjukdom. Annars är det väl knappast ngt man drömmer om direkt.
Många jobb slipper du ta hem, vårdbiträde, kontorsjobb, butiksarbete etc. Jag tror admin menar att det är städjobb han klarar av mentalt/psykiskt.


Ja det är skönt kan jag tänka mej. Sist jag studerade och jobbade gick rakt åt helvete pga schizofreni. Jag personligen behöver ett jobb där det är enkla uppgifter och man är ensam. Som tex städ. Om jag ens klarar det?
Mer
4 år 3 månader sedan #1224872 av Admin1
I mitt yrke gjordes på 80-talet en trivselundersökning och städerskorna trivdes bättre än akademiker med 4 års utbildning eller mer. Nu är jag ålderspensionär och jag skulle tjäna 2000 kr mindre som städare, så städare är inte aktuellt nu. Men om jag var yngre skulle jag slå till utan tvekan och städa som protest mot låga akademikerlöner.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224874 av memphis
Man kan inte dra alla städjobb över en kam. En del är väldigt stressiga, som tex Hotellstäd, flyttstäd, och en del indutristäd. Sen finns det andra städ som är lugnare tempo. Men oftast jobbar man ändå under tidspress. Det ska ta 1 minut att städa en toalett. Hela arbetstiden är uträknad på Det sättet i minuter. Jag tycker att Admin romantiserar städjobbet lite, men de som säger det är ett dåligt yrke med låg status har också fel.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224876 av Modesty

IngeF skrev: Ja det stemmer nok fortsatt i høy grad, det. I alle fall her. Blant hippe urbanister har det nok blitt veldig anderledes de siste 15 årene. Mange svensker hevder at Norge ikke har matkultur, og det er neppe helt usant det. Det er langt til Michelin-resturantene i Oslo og Stavanger fra her jeg bor. Her skal menn helst ikke lage mat. Jeg overdriver kanskje litt, men ikke mye. Oslo er egentlig ikke mange timer unna, men det er en annen verden.
Mange barn vil bare ha brødskiver med sjokoladepålegg. Jeg liker sjokolade, men ikke som pålegg.


Gud vad skönt att slippa all prestationsångest när det gäller mat. Jag ska flytta till Norge.