Det är med blandade känslor

Mer
4 år 3 månader sedan #1224487 av Modesty

IngeF skrev: Det blir egentlig for lite fisk, men tar tilskudd og har ingen vitaminmangel. Liker best røkt fisk, men det er jo egentlig ikke middagsmat. Sild og potet var alfa og omega for befolkningseksplosjonen i Norge i sin tid, men tror det spises mer makrell og laks nå, egentlig.

Min mamma säger att man äter bara mackor i Norge. Ungarna i synnerhet.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224488 av Geta
Svar från Geta i ämnet Det är med blandade känslor
Man äter smörgåsar till lunch i Norge, har jag hört.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224506 av Cosmos

Admin1 skrev: Nackdelen med akademiska studier är att de flesta inte få någon högre lön att tala om när det börjar jobba som akademiker. Löneskillnaden äts upp av skatt, studielån och utebliven lön under studietiden. Lönerna har väl sjunkit för att fler utbildar sig. Sedan en städare verkar trivas bättre på jobbet än en akademiker. Trivseln ökar inte. Låglönejobben har högre lön och bättre arbetsmiljö än tidigare och det gör akademikerjobb mindre attraktiva.


Dödstrött på din reklam för städjobb. Att städa var det värsta jag gjort och då har jag jobbat med det mesta. En akademisk utbildning är inte slöseri med tid eller någon lyxresa som du antyder. Du verkar faktiskt bitter. Misslyckades du, vantrivdes du, var mobbad eller något annat otrevligt? Var för intelligent? My ass!

Att akademikerjobb inte är så välbetalda som i andra länder beror på den svenska jämlikhetsdoktrinen. Alla ska vara lika som bär och inte kompenseras för flit och ansträngning för det är o-r-ä-t-t-v-i-s-t. Att vara duktig ses med oblida ögon. Då straffas man med höga skatter och avgifter, skämmigt höga räntor från CSN och en låg grundlön att betala ifrån.

Bara i Sverige används frasen "allas lika värde". I denna har vi det huvudsakliga svaret: Alla, oavsett vem man är och gör, är utbytbara. Att vara unik är en stor nackdel. Då passar du inte in och perspektivet skevar. Läs Djurfarmen där grisarna är lite mer jämlika än de andra djuren!
Mer
4 år 3 månader sedan #1224509 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Det är med blandade känslor
Ja det stemmer nok fortsatt i høy grad, det. I alle fall her. Blant hippe urbanister har det nok blitt veldig anderledes de siste 15 årene. Mange svensker hevder at Norge ikke har matkultur, og det er neppe helt usant det. Det er langt til Michelin-resturantene i Oslo og Stavanger fra her jeg bor. Her skal menn helst ikke lage mat. Jeg overdriver kanskje litt, men ikke mye. Oslo er egentlig ikke mange timer unna, men det er en annen verden.
Mange barn vil bare ha brødskiver med sjokoladepålegg. Jeg liker sjokolade, men ikke som pålegg.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224511 av memphis
Jag har städat mycket, sammanlagt i flera år, och jag tyckte det var ett bra jobb, jag. Fritt och självständigt. Nackdelen var lönen. Det var inte bra betalt och man tilläts inte löneförhandla utan det var "my way or The highway" när det gällde lönen.
Mer
4 år 3 månader sedan #1224519 av Recard2016
Min morsa var städare i över 30 år på hotell och hon har fibromyalgi, en stor del av dessa 30 åren gick hon på starka smärtstillande.