100% arbete vid schizofreni

Mer
3 år 5 månader sedan #1302655 av Charlottesometimes
Hej alla!
Är det rimligt att med schizofrenidiagnos bli itutad att man kommer att kunna jobba 100%???
Min fasta vårdkontakt är så himla bestämd på att jag kommer jobba heltid fast jag säger att jag inte har ork eller koncentration till det. Bör jag byta vårdkontakt eller är alla likadana?
”Något jobb på arbetsmarknaden kan du allt jobba 40h/veckan”...
Jag blir så sjukt irriterad.
Hur har ni det med er vårdkontakt? Är hen likadan?
Mer
3 år 5 månader sedan #1302669 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet 100% arbete vid schizofreni
Jag har sjukersättning sedan många år tillbaka så jag har ingen vårdkontakt som försöker få mig att jobba. Jobbade som datorprogrammerare på 75% 1999 när jag tillslut blev så sjuk att jag helt enkelt gick hem. Hade gått hos psykolog (och det kraschade) så de försökte inte hitta något sätt att rehabilitera mig.

Har läst här på Viska om många som tvingas arbetsträna och försöka jobba trots en allvarlig psykisk diagnos som schizofreni. Det är ju inte som en fysisk invaliditet som t ex diabetes typ 1 (som jag har), så jag kan lite förstå att din vårdkontakt vill du ska göra allt för att försöka arbeta. Du har rätt i att det inte är lätt. Men, försök! De vill att du ska försöka och misslyckas, för då har du försökt. Skulle du lyckas hitta ett arbete du klarar så vore det ett Win! Misslyckas du, får du antagligen sjukersättning, vilket är Win det med.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
3 år 5 månader sedan #1302673 av Charlottesometimes
Tack Inwatto för svar!
Jag känner mig lite mer positiv av ditt svar! Jag ska ge allt :) så får vi se hur det går.
Det blir nog bra i slutändan det här ändå.
Mer
3 år 5 månader sedan #1302675 av Geta
Svar från Geta i ämnet 100% arbete vid schizofreni
Det stämmer att man måste försöka och misslyckas först, innan man får sjukersättning.
Mer
3 år 5 månader sedan #1302737 av Nissegossen
Försöker du, lyckas du, är du att gratulera då om du jobbar och klarar av det lämnar du sjuksvängen redo för ett normalt liv utan väggar det står hopplöshet skrivit på helt plötsligt har du frihet. Kom ihåg orden frihet. Den sjuke är inte fri han är fånge.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 5 månader sedan #1302738 av Geta
Svar från Geta i ämnet 100% arbete vid schizofreni
Har aldrig varit så fri som när jag blev pensionär.