Studera vid sjukersättning?

Mer
3 år 3 månader sedan #1314473 av Richard
Jag har 100% sjukersättning, o en bra sådan.

Så ringde jag Försäkringskassan o undrade hur det låg till om man vill prova på att studera lite. Jag har skrivit i andra trådar om att jag börjat studera matematik o kemi, men det är ju helt på fritiden o egenstudier, istället eller på min dagliga sysselsättning, men jag får vara med i kommunens studiegrupp. Så säger Försäkringskassan;
-Antingen får du lägga hela din sjukpenning vilande o studera, eller inte alls! Alltså inte t.ex 25%. Det är för dåligt! Jag klarar inte att studera 100%.

Men, min handledare var med i samtalet o han sa att man kan få studera på 12,5% o det är typ vad jag klarar av, 5 timmar i veckan. Då sa Försäkringskassan att det kunde vara någon lokal grej, o att de skulle höra av sig. Men det har de inte gjort. Dålig stil!
Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1314476 av krokus
Svar från krokus i ämnet Studera vid sjukersättning?
Konstigt! Fk kanske har ändrat sina regler nu igen. Senast som jag studerade deltid var år 2014, då på 25%. På resterande 75% hade jag aktivitetsersättning. 

Om du studerar blir hela din ersättning vilande oavsett om du studerar på heltid eller deltid. Din sjukersättning kan vara vilande i högst två år. När du studerar kan du söka studiemedel eller annat studiestöd från CSN.
från fk.se
Sjukersättning
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1314480 av Richard
Tack för länken. Jag fick min sjukersättning 2011, alltså efter 1 juli 2008. Så står det mycket riktigt...

Hur fungerar det om jag vill arbete lite varje vecka?

Du kan arbeta lite grann med till exempel politiskt eller ideellt arbete och ändå behålla hela din sjukersättning. Det gäller om du:

  • har hel sjukersättning
  • arbetar högst 5 timmar i veckan
  • tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör.

Hur gör jag om jag vill studera?

När du har haft sjukersättning i minst ett år kan den vara vilande under tiden du studerar. Det innebär att den inte betalas ut men att du har kvar rätten till sjukersättning om du skulle bli sjuk igen.Om du studerar blir hela din ersättning vilande oavsett om du studerar på heltid eller deltid. Din sjukersättning kan vara vilande i högst två år. När du studerar kan du söka studiemedel eller annat studiestöd från CSN.


Dom där 5 timmarna man får arbeta i veckan, där borde väl studier ingå? Man tjänar ju inget? Sen är det andra regler för dom som fick sin sjukersättning före 1 juli 2008. Då hade jag aktivitetsersättning. Det är löjliga regler tycker jag! Jag byter ju inte mina 16 300 kr i månaden efter skatt, mot att ta studielån för 8 000 kr i månaden!
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Richard.
Mer
3 år 3 månader sedan #1314482 av krokus
Svar från krokus i ämnet Studera vid sjukersättning?
Richard,
äh, det här var dåliga nyheter! Man kan arbeta på halvtid och ha halv sjukersättning. Men det är andra regler för studier. Vem har hittat på dessa värdelösa regler? 
Mer
3 år 3 månader sedan #1314490 av Richard
Ja, visst är det löjligt! Försäkringskassan hade ju tjänat på det...

Men då får jag väl börja arbeta 5 timmar lite politiskt istället...
Men tror att det hade varit roligare, o att fler hade sett mig arbeta med kemi!
Mer
3 år 3 månader sedan #1314491 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Studera vid sjukersättning?
Konstigt. De måste ha dragit åt reglerna rejält. Förut var det möjligt att dra ner ersättningen till en valfri nivå beroende på hur mycket man jobbade. Hade det så i sju år när jag jobbade som gitarrlärare. När jag sedan slutade jobba kunde jag ta ut 100 procent igen. Jag fick min permanenta sjukersättning år 2000 och jobbade ändå 2005-2012. Levde på grön kvist under de där åren. Men nu är det illa med ekonomin.