man ska vara så mycket

Mer
19 år 5 månader sedan #5363 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet tack
Jag håller med om att återhämtade passar mycket bra i arbetslivet. Det finns massor av jobb, där social förmåga inte är så viktig t.ex. dataprogrammerare odyl. Problemet är att folk aldrig får chansen att försöka, eftersom det är sån diskriminering i samhället.

Jag läste ett fördrag av en amerikansk professor och han menade att personer även med vanföreställningar och hallucinationer kunde jobba. Han menade att det var inget absolut hinder mot att arbeta.

Min personliga uppfattning är att problem på arbetsplatser kan uppstå ibland om personalen får reda på ens problem. Min övertygelse är att de som är värst att jobba med då är folk, som har lite egna smärre psykiska problem. Genom att attackera den med psykisk sjukdom så vill de på något sätt distansera sig från sina egna problem och framstå som psykiskt kärnfriska (vilket de innerst inne vet är fel). Är det någon här som har samma uppfattning som jag?
Mer
19 år 5 månader sedan #5364 av Lenore
Svar från Lenore i ämnet man ska vara så mycket
Jajamensan admin, instämmer till fullo. Det är också därför jag kniper käft om den delen av mitt liv, för av någon anledning får man alltid bära hundhuvudet om något går snett ifall man har en psyk-diagnos.
Mer
19 år 5 månader sedan #5384 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet man ska vara så mycket
Alla människor har nog någon form av psykiska problem... om inte annat så har de svårt att se sig själva... jag tycker det svåraste med att umgås med s.k. "friska" människor är att de umgås så ytligt... pratet rör inte sånt som är viktigt... känslor... upplevelser...livet... osv... utan är ofta bara en massa tomt skryt om hur bra de har det... folk pratar förbi varandra utan att mötas i samtalet... lyssnar inte på varandra... utan för sina egna monolger parallellt... där tycker jag det är lättare att umgås med människor som haft det svårt... jag tycker att vi lyssnar mer på varandra... och bryr oss mer om varandra...
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #5389 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet man ska vara så mycket
jag har fått en praktikplats på en waldorfförsskola. och personalen där är jättefin. de vet att jag är sjukskriven och haft en psykos. jag berättade det och det var inget konstigt med det tyckte dom. jag känner mig inte alls särbehandlad och jag känner mig respekterad. de vet att jag försvinner ur kroppen ibland också och jag gjorde det en gång när jag var där och det var okej. Så jag tror att det finns ställen där man kan få vara som man är...
Mer
19 år 5 månader sedan #5392 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet man ska vara så mycket
Vad fint att du fått en bra praktikplats... och känner förståelse för hur du mår bland dina arbetskamrater....

Det finns en hel del bra saker att ta med sig i sitt eget liv från antroposofin också... till exempel att skapa lugn runt sig... inte överösa sig med intryck från radio och tv... och att röra på sig... de har ju en dans och rörelseform kallad eurytmi som kan hjälpa upp koncentration och välbefinnade... det finns en hel del andra bra idéer och aktiviteter där som du kanske också kan få glädje av själv...
Mer
19 år 5 månader sedan #5399 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet man ska vara så mycket

Abzu skrev: Jag kan skriva tex. Just nu håller jag på med noveller om schizofreni som är baserade på mitt liv.


Det låter väldigt intressant. När du har skrivit klart en novell så går det att publicera den på sajten bland Länge artiklar. Det går att skapa en egen avdelning för noveller.