Kan du bygga datorer ?

Mer
6 år 11 månader sedan #937050 av Pg
Svar från Pg i ämnet Kan du bygga datorer ?
Jag tycker det är kul att bygga dator. Främst för att det blir billigare än att köpa
en komplett dator, och man får lite bättre grejer också om man köper dom separat, tror jag.
Sist jag byggde min dator var för 6 år sen så det var ett tag sen, men jag bytte chassi, processorfläkt,
och nätaggregat nyligen. Så nu hoppas jag den rullar i minst 5 år till.
Mer
6 år 11 månader sedan #937754 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kan du bygga datorer ?
Jag tror det. Bytte moderkort och det gick hur enkelt som helst.
Mer
6 år 11 månader sedan #937855 av Richard
Svar från Richard i ämnet Kan du bygga datorer ?
Jo lite, jag gick datorinriktad utbildning på gymnasiet, 96-99. Jag har inte haft o göra med stationära datorer på länge, men jag antar att det inte är särskilt mycket som har ändrats? Kan byta olika kort o sånt. När vi jag o pappa hade köpt vår dator, det var 96, så blev han helt chockad när jag hade skruvat upp den för att sätta i ett modem. Har kört med laptops nu hur länge som helst. Min CPU-fläkt måste bytas, o jag har pillat sönder tillräckligt många laptops för att inte försöka byta den själv. Kostar mellan 600 o 900 beroende på modell o så, när jag ska lämna in den.
Mer
6 år 9 månader sedan #959093 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Kan du bygga datorer ?

Richard skrev: Jo lite, jag gick datorinriktad utbildning på gymnasiet, 96-99. Jag har inte haft o göra med stationära datorer på länge, men jag antar att det inte är särskilt mycket som har ändrats? Kan byta olika kort o sånt. När vi jag o pappa hade köpt vår dator, det var 96, så blev han helt chockad när jag hade skruvat upp den för att sätta i ett modem. Har kört med laptops nu hur länge som helst. Min CPU-fläkt måste bytas, o jag har pillat sönder tillräckligt många laptops för att inte försöka byta den själv. Kostar mellan 600 o 900 beroende på modell o så, när jag ska lämna in den.

Får du bara upp caset smidigt så brukar fläkten kunna hjälpas av lite med elektronikspray efter en försiktig dammsugning
Mer
6 år 9 månader sedan #959096 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Kan du bygga datorer ?

Pg skrev: Jag tycker det är kul att bygga dator. Främst för att det blir billigare än att köpa
en komplett dator, och man får lite bättre grejer också om man köper dom separat, tror jag.
Sist jag byggde min dator var för 6 år sen så det var ett tag sen, men jag bytte chassi, processorfläkt,
och nätaggregat nyligen. Så nu hoppas jag den rullar i minst 5 år till.

Processor och SSD-disk + nytt moderkort.Jag har en Intel 6600k, ett asus, ja vd det nu hetter pro gaming tror jag. hingtower coolermasterflåkt 8 gb minne och ett nätagg fån kjel o company (böt bort den). 4000 för ett år sen i paket.
Köpte också en låda,, cooler master, inte alls nöjd. 500kr+

en samsug pro nånting SSD 700 då ett Nvidia 1060 för 1790 Cd medflyttad men fan vet om det funkar.
När jag måste bättre ska jag börja spela lite battlefield 1.

Laptops ska inte vara hos rökare, ingen elektronik ska vara i rum där tobak brukas.





Varför köper Chassi? Nätaggregat?
Mer
6 år 9 månader sedan #959097 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Kan du bygga datorer ?

hkboj skrev: du är ju 65 + så när du växte upp fanns ju inte datorer som idag, så du kan kanske inte

Nja, när min mor blev pensionär så började hon med skriverier och skapa olika exelark och jobbade i, då tror jag det var publisher.
Sny att mina föräldrar är genier och jag korkad, eller jag är i "utanförskap".
Men när jag tänker efter var nog det också i mycket, jobbade och nån gång blev det kaffe här o var.