Solpaneler, intressant men inte jättedyrt!

Mer
6 år 11 månader sedan #941399 av notwoodstock
Om man är lite händig så verkar det som om man kan snickra ihop en solpanelsanläggning för en halvstor kostnad.

Att på detta sätt skaffa sig solkraft verkar ju högst onödigt, men tilltalar mig som tekniker.

Man kan köpa ca 50-100W solpaneler för ca 1000:-
Man kan köpa 12V batterier - osäker på detta, bilbatterier vore ju barbariskt.
Man kan köpa omformare som ger 230V nätspänning för under 2000:-

Elektronik för att bygga system är nog lite oklart för mig. Att under kontinuerlig drift kunna få solpanelerna att ladda 12 V batterier och samtidigt eller senare ta ur 230 V till hemutrustning, kan man göra via omformaren.

Jag misstänker att jag själv är helnöjd med min powerbankladdare just nu.

Och ser det som bara en tidsfråga innan jag sätter upp 100W solpanel på balkongfönstret. Pristrenden torde vara klart positiv - får kolla om ett, två år. Då borde man kunna köpa hela systemet som normalprodukt för t.ex husbil.

Är det fler som är intresserade så kan ni ju surfa lite!
Mer
6 år 11 månader sedan #941414 av notwoodstock
Kollade lite mer - regulator och batteri finns på Clas Ohlson, fast just det batteriet kostade en hel del.

Varför jag är nyfiken är dels för om vi kan ha självförsörjande hus i Sverige i större omfattning. Och vad då som intresserar den som bor i lägenhet. Tekniken intresserar.

Solpaneler lär bli billigare!
Mer
6 år 11 månader sedan #941565 av Admin1
Det vore bra om de flesta hus hade solpaneler för då finns det alltid viss el dagtid.
Mer
6 år 11 månader sedan #941607 av Nissegossen
Bra till ex en sommarstuga utan el.Då kunde man bygga hus, utan el, långt inne i obygden. Dock klar fördel om man har det vinterbonat med vedspis samt i rummen kakelugnar för värmens skull.

Här i stan har de projekt med täta hus, vilket gör att de boende själva med matlagning står för all värme i huset, utan eldstad alls i huset.

En gammal dröm jag haft, rörde sig om det hus, där min förra lägenhet fanns, det var ett kvarter med vad som i Göteborg man byggde förr, med murad grund i nedersta lägenheten, men de två andra våningar i trä. S.k Landshövdingehus, där ville jag ha ett övergripande tak över kvarterets alla hus, det är olika ägare, men köpa in huset vad gäller hela kvarteret och detta tak skulle man kunna ha på under vintern så man kunde gå i bara skjortan under vintern och således ha en vinterträdgård. Taket skulle fungera liksom persienner att dra och öppna på sommaren och inne på gården, kunde vindruvor, persikoträd bananer vad du kan komma på kunde man ha därinne. Vattnet kunde man rena som man fick som nederbörd, samt att avloppet rann ut i ett delta nedströms fastigheten för att på så sätt rena avloppsvattnet. På taken naturligtvis solceller samt att värmen av allt vatten kunde man spara som bergvärme om sommaren, för att nyttja till vintern.

På stolpen mitt i innergården som skulle bära upp taket, kunde man montera en vindsnurra på för elkraft tillsammans med solcellerna.

Det är då avsett för att byggas med den teknik som finns i dag. Med täta hus, självförsörjande med el, kanske värme och vatten. Avloppet är beskrivet här ovanför.

Min byggnadsingenjörs utbildning kunde här komma till sin rätt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 10 månader sedan #945068 av Utomjordingen
Lite fakta om solenergi (grön el):

"Strålarna från solen träffar alltid jordytan i en sned vinkel. Därför lutar solcellspaneler.

Om 0,16 procent av jordens yta vore klädd med solceller skulle jordens årliga energiförbrukning år 2020 täckas av en enda timmes oavbruten solsken.

Än så länge är solceller dock inte så effektiva att det gör gas, kol och olja överflödiga. Internationella energirådet bedömer att solenergi med nuvarande teknik år 2050 kommer att täckas endast 27 % av jordens energibehov.

Redan 1883 uppfann amerikanen Charles Fritts en solcell, och 75 år senare - 1958 - skickade amerikanarna ut satelliten Vanguard 1 i rymden klädd med solceller på utsidan.

År 1866: Solenergi driver en ångmaskin, när Auguste Mouchout använder en parabol för att koncentrera solens energi.

Experter bedömer att solenergi gradvis blir billigare efter hand som tekniken utvecklas: Redan om 5 år kommer priset på solenergi att ha sjunkit med 25 % och år 2050 kommer solceller att vara 65 % billigare än idag.

Framtidens solcell är atomtunn.

År 2050: Massproducerade bilar och tåg, som drivs med ren solenergi, blir vanliga. Solceller integreras i alla byggnader, och nya byggnader får energi från egna solpaneler.

Lunar Ring = solanläggning på månen.
Egenskaper: Ett bälte av solceller och antenner runt månens ekvator sänder solenergi till jorden.
Uppförs av: Det japanska företaget Shimizu.
Längd och bredd: 11 000 km, 400 km. 11 000 kilometer är månens omkrets.
Förväntas tas i bruk: Omkring år 2035.

År 1978: Den första solcellsdrivna miniräknaren släpps på marknaden. Apparatens lilla panel av solceller laddar snabbt och ger ström till elektroniken.

År 2016: Solceller så lätta och flexibla att de kan ligga på en såpbubbla utan att bubblan brister kan bli framtidens energikälla i exempelvis mobiltelefoner. Cellen är 1/50 så tjock som ett människohår och har utvecklats av MIT i USA."

"Vetenskapens Nya Värld - Oändlig Energi"
Mer
6 år 3 veckor sedan - 6 år 3 veckor sedan #1045101 av Utomjordingen
Det är vanligt med Powerbank idag men jag har nu införskaffat Powerbank som är solcellsdriven! Det gick bra att ladda min trådlösa högtalare idag - testade idag!

Med andra ord, jag skulle kunna i princip bo i ett tält och ändå ha Internet med Mobilt Wifi (USB port/trådlöst), trådlösa högtalare, Surface 3 Pro, ja - alla prylar som man kan ladda med mini USB och USB portar dygnet runt.

Vad vill jag säga med detta? Jo, från och med idag är jag fri från alla väggar/väggjack/telejack osv.!
Last edit: 6 år 3 veckor sedan by Utomjordingen.