Solpaneler, intressant men inte jättedyrt!

Mer
Mer
6 år 2 veckor sedan - 6 år 2 veckor sedan #1046587 av notwoodstock
Jag är missnöjd med alla tre solcellsladdarna jag har.

Är det så att man måste ha en hängande på ryggsäcken, ute, månntro?!
Last edit: 6 år 2 veckor sedan by notwoodstock.
Mer
6 år 2 veckor sedan - 6 år 2 veckor sedan #1046594 av wasp
En solcellsladdare är inte effektiv än. Ta exemplet jag gav 5V 200mA. Enkel ellära ger P=u x i, där u är spänningen och i strömmen. P=effekten. P=5 x 200 x 10^-3= 1 W. Exemplen med solceller i digitalur är ofta missvisande. Ett silveroxidbatteri i en klocka går inte att ladda! Numera finns klockor med solpanel i urtavlan. Ta Citizen eco-drive t ex. De kostar mellan 2.500:- och 25.000:- De har inget batteri, därav namnet eco-drive!
Last edit: 6 år 2 veckor sedan by wasp.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1046642 av Admin1
Tror att de flesta hyreshus kommer snart börja med solpaneler. Man blir mindre känslig för elavbrott då.
Mer
6 år 2 veckor sedan - 6 år 2 veckor sedan #1046647 av Utomjordingen

notwoodstock skrev: Jag är missnöjd med alla tre solcellsladdarna jag har.

Är det så att man måste ha en hängande på ryggsäcken, ute, månntro?!


Jag förstår inte hur du tänker? Du vet väl att du måste ladda via nätuttag också utöver solcells - eller har du missat det? Det går inte bara ladda med solcells till 100 % utan solcells är bara för att Powerbanken inte ska laddas ur så snabbt. Solcells är bara en del i det hela.

Har du en sådan här pryl som USB nätadapter/väggladdare när du laddar Powerbank om du nu laddar?:

300
Last edit: 6 år 2 veckor sedan by Utomjordingen.
Mer
6 år 2 veckor sedan - 6 år 2 veckor sedan #1046830 av notwoodstock
Jo, jag laddar både solcellsladdare och PowerBanks via nätadapter.

Men när jag mäter hur snabbt solcellsladdarna laddar, så har jag inte lyckats. Missnöjd, men tror att jag får upprepa mätningarna.

Har köpt en sådan här:

USB-mätsticka
Last edit: 6 år 2 veckor sedan by Admin1.