Hur ofta har du allvarliga datorproblem?

Omröstning: Hur ofta har du datorproblem?

Aldrig
3 27.3%
En gång i månaden
1 9.1%
Varannan månad
Inga röster 0%
Varje år
7 63.6%
Totalt antal röstare: 11
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
Mer
6 år 2 veckor sedan - 6 år 2 veckor sedan #1043620 av Richard
Blir det nått fel som gör datorn segare, eller vad jag inte vet vad det är, så kopierar jag alla filer o bokmärken till en extern hårddisk, o bara installerar om Linux. Det värsta haveriet var väl första gången jag installerade Linux o installationen raderade allt på den externa hårddisken, men nästan allt gick att återställa med ett särskilt program. Det är väl det o reparationen av fläkten som varit mina största problem.

T.ex. en gång stod det "Ledigt utrymme: 120 GB", o jag hade inte så mycket lagrat i den, efter en ominstallation stod det "Ledigt utrymme: 670 GB"

Jag var ju så jävla dum också, för kom på dagen innan jag skulle lämna in dator på reparation, att jag på fyllan skulle laga den själv. För jag hade köpt en burk tryckluft, o jag skruvade isär datorn o blåste in. Men det gjorde ingen nytta. Sen när jag hade skruvat ihop den, så startade den inte alls... Jag hade råkat slita av en massa sladdar, bl.a. till On/Off-knappen...
Last edit: 6 år 2 veckor sedan by Richard.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1043626 av Admin1
Linux brukar lagra filerna i /home partitionen. Det innebär att man har kvar filerna om man ominstallerar och inte formaterar /home utan använder den som home.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1043627 av Richard
Jag brukar alltid välja snabbformatering när jag ominstallerar Linux.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1043634 av Admin1
Jag brukar vid ominstallation välja de gamla Linux-partionerna, eftersom jag dessutom har windows på datorn. Det är inte helt enkelt utan i partionshanteraren, måste man välja rätt rootpartition genom att skriva / sedan måste den markeras för formatering. Man måste på liknande sätt lägga till /home fast utan formatering. Dessutom måste man välja växlingsfilpartition. Om man gör så kan man ominstallera precis över den gamla, men man behåller sina gamla filer.
Mer
6 år 2 veckor sedan #1043668 av Richard
Det ska bli mitt nästa projekt!

Att ha Windows parallellt Med Linux. Har ju gott om plats i datorn, all data spar jag på externa hårddiskar, så jag har inget att förlora. Då kan jag lira Diablo o flyget på denna datorn också. Ska söka efter nån bra o enkel guide för hur man gör. Tips?
Mer
6 år 2 veckor sedan #1043699 av Admin1
Det kan vara problem att installera Linux tillsammans med Windows om du har en nyare dator med Secure Boot i BIOS:et. Jag var tvungen att inaktivera Secure Boot och UEFI i Bioset för att kunna installera Linux. Sedan när jag skulle Boota till Linux fick jag ändra på BIOS:et som när jag installerade Linux. Det finns ett program som heter Refind som jag installerade och då kunde jag välja mellan Linux och Windows vid uppstarten, men det programmet slutade fungera efter ett tag och då måste man ominstallera Linux igen.