Varför så trött ?

Mer
18 år 9 månader sedan #19518 av flisan
Svar från flisan i ämnet Varför så trött ?
Om du har fel på sköldkörteln så har du antagligen alltid haft det fast det upptäckts först nu. (jag tror att det är så) Det är inget farligt, man får äta hormoner som ersätter de hormoner som sköldkörteln skulle ha producerat om den fungerat. Att ha fel på sköldkörteln kan ge upphov till depression och säkert också ökad trötthet.

Själv sover jag numer ungefär åtta-nio timmar per natt. Men mina sovtider har varierat mycket, jag har också sovit väldigt mycket i perioder. Jag upplevde det som positivt då, att jag behövde det. Nu känner jag´tyvärr inte att sömnen har någon särskilt läkande kraft längre (förutom ibland) Jag har så mycket mardrömmar och otäcka känslor i sömnen. Dessutom tycker jag inte att jag hinner sova att det är så mycket annat jag måste göra. Men jag vet att detta är ett dumt sätt att tänka så jag försöker ändå vara noga med min sömn. Jag har också tinnitus och jag har inte varit med om någon olycka. Jag tror det beror på mina psykiska problem, det blir också värre när jag mår sämre. I bland blir ljudet så starkt att jag inte kan ta in ljud utifrån knappt. Det är förjävligt jobbigt rent ut sagt. Kommer också ofta på kvällen när jag ska sova och allt är tyst.
  • Trötter
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19520 av Trötter
Svar från Trötter i ämnet Varför så trött ?
Nej, jag har aldrig haft så förut. Värdena TSH är för högt.
Men jag ska in idag så de tar väl fler prover, kan jag tänka.
Tror inte det är något farligt.
  • Erase
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19526 av Erase
Svar från Erase i ämnet Trötthet
Jag sover halva dygnet, finns det ingen metod eller ny medicin som man blir mindre trött av- jag har varit så trött sedan jag började med leponex
jag tar 800mg leponex/dygn.
Blir glad för ett bra svar.
  • Erase
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19527 av Erase
Svar från Erase i ämnet Trötthet
Jag har tagit leponex i ca 7 år och är väldigt morgon trött - sover halva dygnet. Jag blir groggy och trött i ca 3 timmar efter att jag har tagit leponexen . Finns det ingen bättre medicin eller någon bra metod så att jag kan sova mindre .
Mer
18 år 9 månader sedan #19534 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Varför så trött ?
Erase,

Leponex är det läkemedel, som har bäst effekt mot psykoser och det kan därför vara svårt att byta till något annat preparat. Men det finns ganska många andra antipsykotika som inte ger trötthet. Det som ger minst trötthet är nog Abilify, som brukar ge istället sömnsvårigheter.

Om tröttheten är besvärande av Leponexen så kan du diskutera det med din läkare. Det kanske går att minska dosen och om symptomen då återkommer kan det gå att lägga till t.ex Risperdal. Man kan kombinera Leponex med andra antipsykotika nämligen om biverkningarna blir besvärande och därmed kan man sänka Leponexdosen.