Kan ej sova

Mer
9 år 2 månader sedan #719954 av Jesus/magnus
Svar från Jesus/magnus i ämnet Kan ej sova
sammalunda^^

John 8:31-32.
Mer
9 år 2 månader sedan #719980 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kan ej sova
Ofta berör dålig sömn vid schizofreni på förhöjt dopamin, så lite högre dos antipsykotika kan vara en god idé. Om de vanliga sömntabletterna inte hjälper, så kan man lägga till en sömnmedicin, som verkar på annat sätt. T.ex har man Propavan. som är en antihistamin, så lägger man till Imovane, som verkar via GABA dvs ett annat sätt.
Mer
9 år 2 månader sedan #721357 av Psyfeatures
Svar från Psyfeatures i ämnet Kan ej sova
Vet själv hur det ibland kan vara jobbigt att inte kunna sova om man vill göra det och behöver det.
Äter själv stilnoct för att kunna somna, utan dom sover jag inte alls. Kan vara vaken i flera dygn utan att känna mig trött men detta leder alltid till mani/psykos.

Att höja antipsykotiska kan hjälpa beroende på vilken man har som Admin1 säger. För min del vägrar jag äta sedativa antipsykotiska eftersom jag inte kommer upp på morgonen och blir trött på dagarna. Men har man inte det problemet så är det ju ingen fara att höja dosen tills man kan sova vanligt igen iallafall om man nu får lov att göra det. Att trötta ut sig fysiskt kan ju hjälpa också...

Jag hade pratat med mina läkare i din situation, sömn är viktigt.
Mer
9 år 2 månader sedan #721577 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet Kan ej sova
Undvik allt onödigt prat. Säg bara sådant som är gott och till hjälp för dem som ni samtalar med, och som kan bli dem till välsignelse.
Mer
9 år 2 månader sedan #721610 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kan ej sova
Jag tar numera 50mg Quetiapin och 10mg Theralen och det sover jag på för det mesta. Somnar jag inte går jag upp och tar ytterligare 50mg Quetiapin och ytterligare 10mg Theralen samt en 8mg Trilafontablett. Det slår inte fel jag sover då som en stock.
Jag tar också två 2mg Akineton, I samband med att jag tar Quetiapin för att jag får biverkningar av den medicinen som kickar in samtidigt med Akinetonet.

Märker inte mycket av det Trilafon jag har, det är nästan så att jag är helt utan biverkningar på den.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 månader sedan #721620 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet Kan ej sova
Undvik allt onödigt prat. Säg bara sådant som är gott och till hjälp för dem som ni samtalar med, och som kan bli dem till välsignelse.