Ångest

Mer
17 år 10 månader sedan #43461 av flisan
Ångest skapades av flisan
Hej

Jag har just nu väldigt mycket ångest. De senaste dagarna har jag känt mig apatisk och illamående (mer än vad bara värmen ger) och väldigt orolig. I går kväll fick jag en rejäl ångestattack, det kändes som jag inte stod ut. Då får jag tankar på att jag inte orkar mitt liv och att allt är meningslöst och att jag inte vill drabbas av detta. Det känns ju så orättvist som en förbannelse, att allt ska raseras så fort man byggt upp det.
Jag pratade med min mamma i går, men jag tyckte inte hon förstod. Hon tror att jag bara känner mig lite ensam och att jag behöver umgås mer med andra. Hon förstår inte att det inte hjälper från en sådan fruktansvärd ångest. Jag umgås ganska mycket med andra och det tar stor energi att ha ett socialt nät. Jag känner det som om jag inte orkar träffa andra. Jag vet inte heller vad jag ska göra med mina dagar. Under våren deltog jag i ett självhjälpsprogram som tag mycket av min tid. Nu har jag inte så mycket fasta tider, det är mycket upp till mig själv.
Jag vet inte vad jag ska göra när jag känner så här. I dag har jag försökt att sova bort ångesten, men det gick inte så bra. Sedan har jag varit aktiv, men nu på kvällen kommer ångesten.
Det är förjävligt helt enkelt att man ska behöva må så här pissigt. Ingen är förtjänar det!
Jag vet inte vart jag ska ta vägen när ångesten är stark.
Jag oroar mig så mycket för framtiden. Jag är rädd för att jag inte ska orka leva....
Men jag försöker att inte tänka så.
Undra varför man drabbas av sådant här? I bland känner jag mig som en livsoduglig människa som bör sållas bort genom det naturliga urvalet. Att jag bara haft otur att födas till en svag individ.
Detta är mycket dystert.
Mer
17 år 10 månader sedan #43462 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Ångest
Du måste orka. Du får inte ge upp! Jag oroar mig också mycket, så du är inte ensam. Jag tror att ångest är ganska vanligt, tyvärr. Tråkigt att höra att du saknar rutiner och fasta tider. Då är det lätt att konstiga tankar ploppar upp. Jag hoppas att du orkar kämpa och att du inte ger upp. Du är verkligen inte livsoduglig.

Ta hand om dig/Fantasio
Mer
17 år 10 månader sedan #43464 av Saari
Svar från Saari i ämnet Ångest
Hej Flisan!

Jag känner igen mig mycket i vad du skriver. Jag är också i en svacka just nu tror jag. Men i eftermiddags när jag kollade igenom en flyttlåda så såg jag en bunt med papper jag fått av skötare på slutenvården. Det var DBT-papper som handlade om att stå ut när det är svårt. Har du något sådant som du kan ögna igenom ibland? När jag är mitt uppe i ångesten så har jag INGET perspektiv, men när jag läst eller gjort olika övningar som finns i de papper jag fått så har ångesten i alla fall lättat lite och jag ser problemet på ett annat sätt.

Har du förväntansångest? Alltså ångest över att du tror att du kommer få ångest? Det är mitt största problem och då måste man komma ihåg att ångest inte är något som tar död på en. Det är svårt, men det är egentligen det enda man kan göra i stundens hetta. Du verkar ju veta hur du ska göra för att må bra långsiktigt.

Men jag vet vad du menar, det känns ibland hopplöst.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #43465 av
Svar från i ämnet Ångest
Jag känner exakt samma.
Tyvärr.
Den sista tiden är umgänge alltmer jag sittandes med bister min och interovert perspektiv.

Ångestattackerna hugger ner mig och meningslösheten mal.

Får hämta Xanor eller ngt.

Jag skulle böja gå till simhallen var morgon men jag orkar inte som det är nu...
Mer
17 år 10 månader sedan #43467 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Ångest
Hej Flisan,

Tråkigt att ångesten är så svår... jag hoppas att det lättar snart...

Kanske kan det hjälpa om du får en sysselsättning så du har något att fylla dagarna med... har du några planer inför hösten?

Röda Korset har en del möjligheter till frivilligt arbete... man kan besöka gamla... lära invandare svenska... jobba i secondhand butik eller café, sy barnkläder eller virka babyfiltar som skickas till behövande i u-länder, mm... något sådant kanske skulle ge mening i tillvaron... när man gör något som känns meningsfullt kan man glömma bort sig själv en stund, och därmed inte känna ångesten så starkt...

Hoppas att du kan känna dig gladare och mer till freds snart...
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #43471 av vnv
Svar från vnv i ämnet Ångest
Hej flisan!
Försök att härda ut även om det känns hopplöst. Det enda råd jag kan ge är att ta en dag i taget och när det känns riktigt jävligt bara en timme i taget....

Det är lät att oroa sig för framtiden men försök leva här och nu och vara medvetet närvarande (Mindfullness) Ångesten blir lindrigare då...

Försök att aktivera dig så mycket du kan och sätt upp tider att passa och ha små mål för dagen. Struktur är väldigt viktigt...

Allt gott från vnv