Ångest

Mer
17 år 10 månader sedan #43477 av flisan
Svar från flisan i ämnet Ångest
Tack för råden.
Jag ska försöka stå ut med min ångest. Jag har också papper och böcker liggandes någonstans med förslag till vad man kan göra när man har ångest. Det gäller bara att komma på att man har det och orka ta fram dem.
Det kan nog vara bra med en sysselsättning, i sommar ska jag vara en dag i veckan på ett äldreboende, till hösten får jag se vad jag orkar. Kan inte tänka så långt just nu.
Jag tror att ett av problemen jag har just nu är att jag vill vara så nyttig och göra så mycket. Jag vill förutom att klara hushållet och umgänget också vara kreativ och aktiv och sysselsatt. Helt uppenbarligen orkar jag inte detta. Jag får ta ned ribban tio steg och bara se i väldigt korta perspektiv just nu. Sätta målen lite lägre, men detta är svårt. Jag är en person som vill rusa på och jag är envis som tusan. Det är svårt att acceptera att jag inte kan, i alla fall inte just nu.
Jag tror också att jag fått ångest över den där killen som jag träffat. Svårt att förklara varför, men jag får jättemycket ångest av att tänka på att leva med någon, jag får också ångest av att tänka på att inte göra det. Visst låter det rubbat? Men jag kan inte förklara det riktigt. Jag har bara oerhört svårt att släppa någon nära, det väcker så mycket ångest och smärta.
Nog är det så att jag har en del förväntansångest, jag tänker ofta att "nu är det hemskt, men jag står ju uppenbarligen ut, men SEN......"
Detta har jag pratat mycket med min psykolog om under våren, ska försöka att minnas vad hon sagt.
Det krävs så mycket av en för att klara ett liv med denna skit.
Jag undrar mycket över vad man hade kunnat gjort annars, utan detta handikapp. Jag menar att egentligen så måste man ju ha oerhörda resurser som klarar detta och då skulle man ha kunnat gå riktigt, riktigt långt om man inte hållits tillbaka av sina svårigheter.....
Även detta dystra tankar....
Mer
17 år 10 månader sedan #43478 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Ångest
Det känns tråkigt när du mår dåligt Flisan. Jag känner igen dom där ångest-attackerna mycket väl och vet precis hur dom känns, dom är hemska. Hoppas du mår bättre snart.

Kram Fredrik
Mer
17 år 10 månader sedan #43481 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ångest
Flisan, här i stan finns frivilligcentraler på sina ställen. Du kanske skulle kunna gå till något liknande där du bor. Det skulle nog inte vara så betungande för dig,att eventuellt gå och handla åt en äldre, eller handikappad.
Kanske de bjuder på fika, och vill att du pratar en stund med med dem, det mår både du de gott av!

Jag tror ju att du skulle kunna känna dig nöjd efter en sådan dag.

Du behöver inte ta på dig mer uppgifter än vad du klarar av! Dessutom är det ju fler som kan ta över om du inte mår bra en dag.

Men i alla fall! Ha en trevlig kväll! Kram! Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 10 månader sedan #43482 av Annapanna
Svar från Annapanna i ämnet Ångest
Har du ingen ångestdämpande medicin du kan ta när det är som värst?
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #43488 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Ångest
Ångest har även varit mitt huvudproblem.
Jag har haft så stark ångest så jag börjat fundera på döden och att leva eller icke-leva.
Då är det bättre att ta medicin.
Mer
17 år 10 månader sedan #43492 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Ångest
finns det medicin som hjälper?