Rädsla

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 5 månader sedan #56182 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Rädsla
1. Har du någon specifik rädsla? Någon fobi?
2. Vet du varför du är rädd för just det.
3. Hur botar man rädsla?


1/ Jag är rädd för döden och i min ungdom var jag räddd för att svara i telefon.

2/ Jag är mest rädd för att dö i ett smärtsamt tillstånd! Telefon, berodde på bristande tekniska resurser.

3/ Jag tror enda sättet, är att bemöta sina tankar om detta. Man måste göra det till en vardaglig och naturlig del av ens liv!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 5 månader sedan #56185 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Rädsla
När man forskar brukar det vara bra att slå i uppslagsverk. Det står i NE om rädsla: [i:1yzmi1uq]stark negativ känsla som uppkommer av att ngn eller ngt upplevs som hotande [/i:1yzmi1uq]

Själv tror jag rädsla är en mycket grundläggande känsla, t om insekter känner rädsla på sitt sätt trots att de har pyttesmå hjärnor.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 5 månader sedan #56214 av aspie
Svar från aspie i ämnet Rädsla
1) Jag är rädd för penningsbrist och konkurs.
2) Därför att jag har varit med om det och vet hur tråkigt det är.
3) Med att arbeta. Och med mediciner vid behov.
4-6) Rädsla är en reaktion som har urprungligen funnits till för att skydda människan/djuret för faror, men när stressituationerna blir långvariga, glömmer man att slappna av och rädslan ändras till ångest.

- Rädsla är en varningssignal inför situationer där man ska kämpa eller fly. Då blir man väldigt vaken och det utsöndras stresshormoner kortisol och adrenalin, vilka medför vissa kroppsliga ändringar. Långvarig utsättning för stresshormoner kan förorsaka både kroppsliga och psykiska sjukdomar. Vid paranoia har man extra många saker att vara rädd för.

- aspie