Svar från Aftonbladet

Mer
15 år 11 månader sedan #125550 av Saari
[i:lvqz0bnl]Hej!
Tack för ditt långa och välformulerade mejl.
Jag förstår din förtvivlan och det gör ont att läsa om dina upplevelser av den svenska psykvården. Det är bedrövligt att det fungerar på det här viset i dag, och jag håller med dig om att det är en otroligt viktig och angelägen fråga att skriva om.
Vi kommer säkert också att göra det framöver. Nu har vi dock precis skrivit om den svenska anorexivården, som på många sätt går in i psykiatrin, och som inte heller fungerar särskilt bra i de flesta landsting. Därför kommer vi inte just nu ta upp detta – det är ett så stort och viktigt ämne att det kräver mycket tid och resurser från oss om/när vi skriver om det.
Jag kommer dock att spara ditt mejl – med dina erfarenheter och insikter är du uppenbarligen en otroligt värdefull källa för vilken reporter som helst som vill skriva om psykiatrin. Jag förstår att detta kan låta svepande och undvikande för dig men det är allt jag kan lova just nu.
Jag hoppas verkligen att du fortsätter att kämpa, och vi någon gång framöver kan hjälpa dig.

Med vänlig hälsning

Anna Andersson
Redaktör/feature
Aftonbladet Nya medier
Telefon: 08-56 25 58 07
<!-- e --><a href="mailto:anna.andersson@aftonbladet.se]anna.andersson@aftonbladet.se[/url]<!-- e -->
www.aftonbladet.se [/i:lvqz0bnl]

Det var svaret jag fick från Aftonbladet efter att ha skrivit ett mail berörande min bekantas självmord på avdelningen och vad som skulle kunna förhindra detta, förhindra att psykisk sjukdom tar liv genom att erbjuda bra och rätt behandling i tid.

Jag har bestämt mig för att kriga för den här frågan. Det här är en kamp jag är villig att ta, jag har vänner som är som levande döda och vissa på gränsen till att faktiskt dö vilket jag inte kan acceptera. Det tog ändå en bekants död för att jag själv skulle vakna upp - jag är ju så van vid att folk omkring mig gör självmordsförsök men överlever och inte insett att den lek vi leker är på dödligt allvar.

Jag vill inte ge upp. Jag vill skriva till fler journalister, till fler politiker. Jag vill bli läst, bli hörd! Jag skulle vilja intervjuas och få mitt sagt. Men jag vet inte var jag ska vända mig. Har ni några namn, adresser eller övriga tips?

Johanna kommer alltid att inspirera mig till att kämpa.
Mer
15 år 11 månader sedan #125554 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Svar från Aftonbladet
Jag har inga direkta namn eller adresser till hur du ska bli intervjuad. Men, du kan kanske skriva insändare till papperstidningar, det brukar dom ta in. Möjligen är dom lite restriktiva med att ta in inlägg om självmord för det är ett svårt ämne.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 11 månader sedan #125562 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet Svar från Aftonbladet
Mycket bra initiativ!

Tycker att fler/alla ska göra som du!

Men är du med i rsmh, också?
Mer
15 år 11 månader sedan #125566 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Svar från Aftonbladet
Bra att du engagerar dig, Saari i denna viktiga fråga!

Du skulle kunna kontakta RSMH:s tidning Revansch!
<!-- e --><a href="mailto:revansch@rsmh.se]revansch@rsmh.se[/url]<!-- e -->

Du skulle kontakta en journalist på Insidan av DN, som brukar ha olika teman om hälsa och liknande:

<!-- e --><a href="mailto:malin.nordgren@dn.se]malin.nordgren@dn.se[/url]<!-- e -->
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 11 månader sedan #125574 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Svar från Aftonbladet
Du Saari, jag har skickat artikeln till en frilansande journalist på riksplanet. En som har haft Umeå som bas. Men det är klart, vanligt folk förstår inte varför människor vill ta livet av sig. Du kanske inte skulle gå så fort fram? Men när en människa visar engagemang på den positiva sidan då ska man visst ha en slags uppmuntran!

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 11 månader sedan #125592 av Saari
Svar från Saari i ämnet Svar från Aftonbladet
Är inte med i RSMH, vad kostar ett medlemskap? Vi har det här i Umeå i ett vacker sekelskiftshus, har en kompis som jobbar där också. Jag skulle kunna fråga henne.

Det är kanske att gå ut lite hårt, men å andra sidan strävar jag inte efter att vara PK utan för att helt enkelt göra min röst hörd. Jag kan inte stå passiv längre.