Låtsades vara sjuk...

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 3 månader sedan #177507 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Låtsades vara sjuk...
Jo, personalen och de två som höll fast henne vid bron, trodde det var ett självmordsförsök. Hon litade på att dem skulle hålla fast henne, hon utnyttjade deras godtrogenhet dessutom mot polisen också. Personalen försökte lugna ned henne. Jag begriper inte hur hon ska återställa de psyksjukas trovärdighet gentemot alla inblandade. Risken är stor att nästa självmordskandidat blir extra ifrågasatt, för det brukar dyka upp kopior, vilket hon nog inte räknade med? Men är det ett seriöst konstprojekt, får vi nog vänta till maj för att röna ut svaret. Hon kämpar mot drevet, men journalisten som hade ett barn på dagis blev helt tagen på sängen. Förtjänar vi detta uppmärksamhet, eller om vi tänker efter, det har säkert funnits typer före henne, som har spelat med alla de inblandades professionalitet och känslomässiga engagemang, så jag tror vår trovärdighet redan är skadad, vi behöver en slags upprättelse, där tror jag denne tjej nog är för ensam för att kunna visa på onödigt våld inom de polisiära och personalens indirekta våld i samband med akut lpt.
Nu kommer vi att få se en kollegialt hjälpande mot henne, nu krävs det nog att att de konstnärer som sysslar mycket med videoinstallationer som på ett realistiskt sätt försöker utmana allmänheten, att dem visar att det här projektet nog är väldigt viktigt för att öppna allmänhetens ögon mot lpt:s problem.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 3 månader sedan #177688 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Låtsades vara sjuk...
Jag tror inte alls att psykiskt sjukas trovärdighet alls påverkas av detta. Det är första gången en sådan här händelse inträffar i Sverige och alla ser nog detta som en engångsföreteelse. Men vi har annars vissa problem med trovärdigheten. Får vi kroppsliga symptom kan de avfärdas som psykiska, vilket kan göra att kroppsliga sjukdomar förblir oupptäckta och obehandlade.
Mer
15 år 3 månader sedan #177690 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Låtsades vara sjuk...
644 SVT Text Torsdag 29 jan 2009
SVT 1 kl 22.00
Debatt

Janne Josefsson med gäster i studion
från Göteborg.
Bredbild Textat sid. 199
Del 3 av 17. På det mångkulturella
Södertälje sjukhus frodas en rasistisk
kultur bland de anställda. Detta får
effekter på vården menar anställda som
möter sjukhusledning och
landstingspolitiker. Dessutom: Hur
långt får man gå i konstens namn? Med
anledning av konststudenten som
spelade psykotisk och togs om hand
psykakuten i veckan. I studion bland
andra överläkare David Eberhardt och
konstnären Lars Vilks.
Programledare
som vanligt Janne Josefsson.
(SVT1 30/1, SVT24 30/1, SVT2 31/1 och
SVT24 4/2. Sänds även i SVT HD)
Mer
15 år 3 månader sedan #177691 av Geta
Svar från Geta i ämnet Låtsades vara sjuk...
Tack för tipset!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 3 månader sedan #177701 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Låtsades vara sjuk...
Just det här spektakulära dramatiska skådespelet har vi givetvis haft tidigare, i.o.f sig av personer som befinner sig i gränslandet kring psykiatrin. Några vill in på kliniken för att dem vill bli omhändertagna ett tag. Kanske livet utanför är för hårt för dem? Med alla dess rutingöromål.
Dem tänker att dem inte klarar sig utan kliniken, det blir en beroende för dem att vistas med andra som mår ännu sämre eller känna sig viktig i samspelet. Vem var det som pratade om trygghetsnarkomani? Jag kan säga att hon behöver vettiga inslag för att detta ska räknas som konst, och detta med debatt i teve kan förvärra hennes tillstånd. Jag känner att detta inte riktigt är så välgenomtänkt som hon nog trodde?

Vars är världen på väg?