Människorna bakom hoten - och motiven

Mer
12 år 2 månader sedan #461540 av vill-vara-med
Lyssna till Kaliber SR P1 första sändningstid Sön 12 feb kl 12

[i:u8w0cfbw]Abbe har rätt till två timmars frigång per dag utanför Björkvikshemmet, så länge han håller sig inom kommungränsen. Det har nu nästan gått nio år sen han dömdes till rättspsykiatrisk vård för olaga hot och skadegörelse.
Då bodde han i en liten kommun i Västergötland. Abbe har diagnosticerad schizofreni och han hade skrivits ut från ett slutet boende. En miss i kommunikationen mellan sjukvård och socialtjänst ledde till att han inte hade vare sig mat eller pengar. Och var väldigt hungrig. När han för tredje gången nekades hjälp på socialkontoret brast det. När tjänstemännen vägrade ge honom hans ICA-kort, för att handla mat, blev han vansinnig.[/i:u8w0cfbw]
Mer
12 år 2 månader sedan #461541 av Geta
Det är lätt att falla mellan stolarna. Konstigt att den här personen var tvungen att ha socialbidrag, om han vid tillfället hade diagnosen schizofreni.
Mer
12 år 2 månader sedan #461546 av vill-vara-med
Lyssna till hela historien så förstår du.

Kort - Han blev utskriven den 18 dec och hemskickad till sitt boende utan pengar.

Uppsökte därefter socialen (minst 2 ggr) för att få pengar till mat men fick inga.....
Mer
12 år 2 månader sedan #461555 av Geta
Varför hade han inte sjukersättning, när han har en sådan allvarlig diagnos som schizofreni?
Mer
12 år 2 månader sedan #461556 av maria-w
Jag har också blivit nekad pengar till mat och medicin när min äldsta dotter var liten och sjuk. Då övervägde jag starkt att stjäla eller att ragga upp nån. Men jag fick hjälp på något annat sätt. Kommer inte ihåg hur.

Man kan förstå desperstionen och man kan förstå skräcken hos den oskyldige sekreterare som blir drabbad.
Mer
12 år 2 månader sedan #461571 av Admin1
Han borde ha fått ett Personligt Ombud, som kunde ordnat fram ersättning åt honom och då hade han själv inte behövt att sköta kontakterna med socialtjänsten. Det verkar som det gjorts en hel del missar i detta fall.