Genetiska faktorer bakom schizofreni

Mer
11 år 2 dagar sedan #580767 av Admin1
Ett radioprogram på en halvtimme, där en forskare på gener vid schizofreni berättar. Tyvärr är programmet på engelska.

Det framkommer att många olika gener bidrager till schizofreni, men riskökningen de ger är inte så stor från 1 % som är den normala risken till 5 %. Han säger att det aldrig kommer att gå att med ett gentest påvisa vilka som säkert kommer att få schizofreni. Det som utlöser schizofrenin är miljöfaktorer som är idag ganska okända. Han tror att det kan finnas mellan 40-50 olika orsaker till schizofreni. Möjligen kan genetiska faktorerna göra det möjligt att bättre anpassa behandlingarna för olika personer.

ktep.org/post/science-studio-schizophrenia
Mer
11 år 2 dagar sedan #580768 av Geta
Tack och lov att det inte går att förutspå genetiskt vilka som kommer att få schizofreni!
Så enkelt är det inte.
Mer
11 år 2 dagar sedan #580773 av Ready
Jag är lite besviken att höra att genetiken inte ger oss svaret. Men det är väl bara att acceptera att orsaken är något annat.
Mer
11 år 2 dagar sedan #580842 av Nissegossen

Ready skrev: Jag är lite besviken att höra att genetiken inte ger oss svaret. Men det är väl bara att acceptera att orsaken är något annat.

Jag får säga, tack och lov för att det inte är genetiskt. Detta för att i en framtid, kanske redan nu, skulle det i så fall innebära att de som är i fosterstadiet hade blivit utsorterade och alltså inte blivit födda om det var så att det gick att sålla ut vilka gener som gör denna sjukdom.

Vi skulle i så fall vara sista generationen med sjukdomen. Resultatet visar på att det är bättre att försöka finna en bot mot sjukdomen hos de som har anlagen! Ready, du tänker för sjutton inte!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 2 dagar sedan #580844 av Ready
Det hade varit väldigt skönt att få en förklaring på varför vissa får schizofreni. Men nu kan man kanske i alla fall utesluta det genetiska och lägga resurser på annan forskning.
  • Luckan
  • Besökare
  • Besökare
11 år 2 dagar sedan #580853 av Luckan
Svar från Luckan i ämnet Genetiska faktorer bakom schizofreni
Raderat