Genetiska faktorer bakom schizofreni

Mer
11 år 2 dagar sedan #580933 av Nissegossen
Nej, resultatet var totalpositivt, exakt vad jag hoppades på! Nu kommer man att åtminstone försöka finna bot mot sjukdomen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 2 dagar sedan #580936 av Nissegossen
Ready, du tänker inte! Think outside we box!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 2 dagar sedan #581007 av killergirl
Min Farmor vart sjuk...min brorson är psyksjuk....
Mer
11 år 1 dag sedan #581189 av Admin1

Ready skrev: Den här nyheten ger alltså RSMH rätt?

När jag var cirka 12 år gammal så fick jag en kortisonspruta mot allergi. Strax därefter i puberteten så blev mitt mående sämre. Har jag schizofreni i dag för att jag i unga år fick den sprutan?


Knappast troligt. Kortison finns normalt i kroppen och sprutan gav nog inte så mycket. Det talas om att inflammation förekommer vid schizofreni och kortison har antiinflammatorisk effekt.
Mer
11 år 1 dag sedan #581197 av Admin1
Det går inte att sortera bort foster, som bär på schizofreni, därför att man föds inte med schizofreni utan man förvärvar den i 20-30 års åldern oftast. De gener som förknippas med schizofreni finns hos friska också och därför fungerar det inte heller, därför man skulle sortera bort friska. Sedan finns det schizofreni som drabbar även de utan schizofreni i släkten.

Det är underligt för mig att schizofrenigenerna ger så liten riskökning, därför man får inte glömma att schizofrenigenerna finns hos anhöriga och kan påverka deras funktion som förälder. Men det verkar inte heller göra så mycket, eftersom riskökningen är så liten.

Jag börjar själv misstänka epigenetiska förändringar kan vara orsaken. De kan komma lite slumpmässigt t.ex enäggstvillingar kan ibland bli olika på grund av epigenetiska förändringar. Slumpmässigheten som verkar vara typisk för schizofreni t.ex en enäggstvilling drabbas, men inte den andra, stämmer med epigenetiska förändringar.