Genetiska faktorer bakom schizofreni

Mer
11 år 2 dagar sedan #580873 av Nissegossen
Från det att jag insjuknade i sjukdomen Schizofreni, har jag valt bort egna barn av den anledningen att de kan bära på sjukdomen.

Det som kan ha hänt innan råder jag inte för, men jag har alltid sett till att skydda mig själv vid samlag. Det skulle inte vara att rekommendera att själv ta hand om avkomma om man själv har sjukdomen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 2 dagar sedan #580874 av Geta
Foster kan skadas av fostervattenprov.
Mer
11 år 2 dagar sedan #580875 av Nissegossen
Ja, men du får väl vara försiktig som gyn?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 2 dagar sedan #580894 av stefan
Olika gener kan nu kopplas till en ökad risk att drabbas av sjukdomen, men det är inte alls säkert att vi eller mänskligheten kommer att tjäna på att man lyckats hitta dessa.

Mvh stefan
Mer
11 år 2 dagar sedan #580895 av Ready

Admin1 skrev: Ett radioprogram på en halvtimme, där en forskare på gener vid schizofreni berättar. Tyvärr är programmet på engelska.

Det framkommer att många olika gener bidrager till schizofreni, men riskökningen de ger är inte så stor från 1 % som är den normala risken till 5 %. Han säger att det aldrig kommer att gå att med ett gentest påvisa vilka som säkert kommer att få schizofreni. Det som utlöser schizofrenin är miljöfaktorer som är idag ganska okända. Han tror att det kan finnas mellan 40-50 olika orsaker till schizofreni. Möjligen kan genetiska faktorerna göra det möjligt att bättre anpassa behandlingarna för olika personer.

ktep.org/post/science-studio-schizophrenia


Den här nyheten ger alltså RSMH rätt?

När jag var cirka 12 år gammal så fick jag en kortisonspruta mot allergi. Strax därefter i puberteten så blev mitt mående sämre. Har jag schizofreni i dag för att jag i unga år fick den sprutan?
Mer
11 år 2 dagar sedan #580898 av Geta
Man kan kasta ut barnet med badvattnet om man börjar abortera foster med eventuella schizofrenigener.