Läkarstudent med psykisk störning (Läkartidningen)

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 10 månader sedan #949678 av Jocke
"Orsakerna är två. Det ena är för att det är sant. Vi föds inte med någon specifik mattekunskap, utan all matematikfärdighet är ett resultat av träning. Det är en väg vi måste vandra, hjärnan måste knådas om under åratal av träning för att vi ska få en förståelse för matematik eller kunna läsa till exempel. Den andra orsaken är det som har att göra med ”flexible mindset” som den amerikanska psykologen Carol Dweck har forskat kring. Det har att göra med en inställning om du tror att dina förmågor är medfödda eller ett resultat av träning.

– Om du tror att de bara är medfödda, har du ett ”fixed mindset” och om du tror att de är ett resultat av träning, har du ett mera ”flexible mindset”. Om du till exempel säger att ”jag är dålig på matematik”, är det ett exempel på ”fixed mindset”. Då är du mindre benägen att ta dig an utmaningar och att kämpa.

En viktig faktor för barns utveckling att ha ”grit”, det vill säga att ha kämparanda. Berätta mer.

– Vi hade i många år forskat om barnhjärnans utveckling, och vikten av träning vilket verkar vara helt centralt. Frågan är vilken motivation som påverkar träningen. Det här med extern motivation verkar inte fungera bra, alltså pengar som belöning. Intern motivation, inre intresse, är viktigt men inte tillräckligt.

– Sedan testade vi det här med ”grit” för att se om det kunde förklara någonting av skillnaderna mellan barn hur bra det går med träning. Då såg vi för första gången att vi hade hittat en faktor som förklarade skillnader i hur barn lyckades under sin träning. Man har tidigare i en rad amerikanska studier hittat kopplingar till hur det går för barn när de ska träna, i till exempel rättstavning eller hur det går för barn om de hoppar av high school eller inte. Det är en viktig komponent."

Från Torkel Klingbergs bok, HJÄRNA GENER, JÄVLAR ANAMMA.

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 10 månader sedan #949680 av Geta
Man kan födas in i en familj med antipluggkultur.

Läkarstudenten var säkert bra i matte eftersom han kommit in på läkarprogrammet. Det var inte där skon klämde.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 10 månader sedan #949682 av Jocke
Ja, apropå killen som nog stängdes av från all högskoleutbildning, så hade han nog krasst tänkt från min sida otur! Och han kanske uppförde sig oskickligt? För i normalfallet så ska en sjukskrivning kunna gälla även på utbildningar på högre nivå.

Det krävs nog ganska mycket av en läkarstudent, det är så många kriterier som ska klaffa. Det är ju alltså eliten som studerar på den nivån, men hur får vi in fler kompetenta läkare? Det krävs nog, att även långsamma elever ska kunna passa in i detta gäng, men då krävs det nog ett annat tänkande. Men i.o.f. sig så ska man kunna klara av stressmoment också fastän man kanske är långsammare än genomsnittet.

Min poäng, är att det är ett sjukt instuderingsmodell som används för närvarande. Betygen och lämplighet sållar nog agnarna från vetet?

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 10 månader sedan #949683 av Geta
Som läkare får man inte vara långsam om man jobbar på akuten. Inom polisutbildningen är man inne på att ta emot elever som inte helt uppfyller kraven. Jag tvivlar på att det behövs inom läkarutbildningen. Det är ingen rättighet att utbilda sig till läkare om man är lågpresterande.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 10 månader sedan #949686 av Jocke
En skola för alla?

"Friskolor är bra – det liksom rabblar de flesta borgare som vore det lika självklart som att solen går upp i … ehh… som att solen går upp i det väderstreck den nu går upp.
Och visst – friskolor är i många fall bra! Bra pedagogik, bra lärare och resultaten blir goda. För de barn som är fullt friska och funktionsdugliga vill säga.

De andra är nämligen inte lika välkomna! En av tio friskolor i en undersökning som Utbildningsradion har gjort säger nej till att ta emot barn med funktionsnedsättningar och 40 procent har en negativ attityd till att anpassa lokalerna fysiskt för barnens tillgänglighet.
Jag är inte motståndare till friskolor, men jag är heller inte dess främste tillskyndare. Detta gjorde mig inte mer imponerad."

John Johansson, redan 2008.

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 10 månader sedan #949687 av Geta
Förr var skolan så bra för alla att det inte behövdes några friskolor.