Läkarstudent med psykisk störning (Läkartidningen)

Mer
6 år 10 månader sedan #949723 av Admin1
Tror att bara tidigare en läkarstudent stängts av för han var dömd för mord. Det är väldigt ovanligt med avstängningar på universitets och högskolor. Det går väldigt många psykiskt sjuka studenter på varje avstängning.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 10 månader sedan #949747 av Jocke
"Utvecklingen går sjukt snabbt framåt inom medicin.
Vissa saker som AT-läkaren Anders Lundström har lärt sig under sin utbildning är redan utdaterad kunskap.

– I vården i dag går forskningen hela tiden allt snabbare framåt. Är du läkare eller jobbar inom vården i dag måste du vara villig att lära dig nya saker, oavsett om du har jobbat i 30 år eller i ett år. Ibland är saker som jag lärde mig som läkarstudent för tre år sedan inte längre aktuellt, säger Lundström.

Han tar som exempel behandlingen av strokepatienter där han under utbildningen fick lära sig att man ska göra en omfattande undersökning om vilka patienter som är lämpliga för att få propplösande läkemedel (trombolys). Nu ger man i stället trombolys nästan direkt, för att inte tappa extremt värdefull tid.

Känns det inte absurt att det du lär dig på läkarutbildningen så snabbt kan bli inaktuellt?

– Det är inte så att allt blir inaktuellt, men visst blev jag själv förvånad första gången som det hände, det vill säga att det redan nu finns vissa punkt-grejer som har ändrat sig."

Under min sökning, så hittade jag en våldtäktsdömd som blev suspenderad från läkarutbildningen. Men psykiskt störning verkar inte så jättevanligt trots allt? Men det är viktigt att rätt personer söker läkarutbildningen, men det är inte alltid dem klara att bedöma sin duglighet.

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 10 månader sedan #949754 av Geta
Just nu sa Johan Hakelius i programmet Sommar i P1 att snabbhet hänger ihop med intelligens. Viktorianerna ska ha varit snabbare än vad vi är.

Läste nyligen att vid Stroke ska man inte vara sängliggande.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 10 månader sedan #949765 av Jocke
Men ska vi acceptera, att de som har lätt för sig ska styra hela utbildningen på deras villkor? Därför måste själva grundskolan hitta medel som kan matcha internatskolornas resultat, som bara de med pengar har råd att unna sig.

Men undrar hur intelligens stimuleras på sådana skolor, kan det finnas en möjlighet att fler med klar studiebegåvning men inte har de ekonomiska resurserna kan få studera där? Kan klassamhällena mötas där, eller rent av stänga internatskolorna?

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 10 månader sedan #949766 av Geta
Vill vi gå till en läkare som har svårt för sig? Någon som knappt klarar sitt jobb.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 10 månader sedan #949767 av Jocke
Nu tänker du sådär krasst Geta? Man kan ha vissa problem med studietakten eller att man inte har normala kognitiva funktioner som uthållighet och behöver mer tid för återhämtning?

Kan det verkligen vara så att snabbhet är utmärkande för vår samhälle idag eller har det alltid varit så?

Vars är världen på väg?