Larmet: Tusen läkemedel kan ta slut under 2019

Mer
4 år 10 månader sedan #1163513 av Geta
Jag tror att det har bytts tillverkare för ofta på apoteken och att de håller väldigt små lager som gör att det blir osäkert för läkemedelsföretagen.
Mer
4 år 10 månader sedan #1163670 av Admin1
Apotekens lager har marginell betydelse. I praktiken beställs det från apoteken lika mycket läkemedel som förr. Apotekens lager beror på priset och åtgången. Deras lager är nog max en månadsförbrukning. Apoteken kan inte ha så stora lager som helst för då binder man för mycket kapital och blir olönsamt. Receptbelagda läkemedel gårmed förlust på apoteken. Man får bara betalt för 90 % av sina kostnader.
Mer
4 år 10 månader sedan #1163674 av memphis
Jag tror att de tjänar på recepten. Annars skulle det finnas apotek som inte sålde receptbelagt utan bara receptfritt. Och det finns inga sådana apotek. Sen också vill alla apotek ha en som kund på recepten. Så jag tror att de tjänar på det.
Mer
4 år 10 månader sedan #1163677 av Geta
Innan avregleringen gick det bra att leverera mediciner.
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1163688 av Skellington
När man ser alla restnoterade mediciner på Läkemedelverkets sajt börjar man undra. Imovane/zopiklon restnoterades i januari och är inte helt återställd beroende på styrka av aktivt ämne. Borde det inte komma varningar från de ollika apoteksbolagens lager?
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Skellington.
Mer
4 år 10 månader sedan #1163700 av Cosmos
Ingen av mina mediciner var noterade. Puuh!