Artikel om vitamin D (tyngre.se)

Mer
3 år 2 månader sedan #1317927 av Nissegossen
Blodmat lever, blodpudding har D-vitamin i sig

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 2 månader sedan #1317965 av Richard
Jag hade jättelåga halter D-vitamin o har nyss fått Divisun utskrivet.
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1317999 av Zoidar

Zoidar skrev: Fet fisk är bra källa, annars finns en del D i ägg.

"Vi får i oss D-vitamin via kosten och via solljuset när vi vistas utomhus. Det är därför extra viktigt för oss nordbor att under vinterhalvåret få i oss livsmedel rika på D-vitamin eller ta extra tillskott. Ett ägg innehåller cirka en fjärdedel av rekommenderat dagligt intag av D-vitamin."

"Nyligen höjde Livsmedelsverket äggets D-vitaminvärde i sin livsmedelsdatabas till 3,7 mikrogram per 100 gram ägg. Enligt Livsmedelsverket beror höjningen på att man upptäckt att äggulan innehåller ytterligare en form av D-vitamin; 25(OH)-vitamin D.

Kunskapen om att den här formen av vitaminet finns i livsmedel är ny och forskning visar att den har fem gånger så hög aktivitet jämfört med vitamin D3, den form som anges för livsmedel och i vitamintillskott."

www.livsmedelifokus.se/nya-uppgifter-om-...tamininnehall-i-agg/


Detta är goda nyheter för en äggätare, det behövs alltså inte 10 ägg per dag. :lol:

"Ägg är dubbelt så nyttigt mot vad vi tidigare har trott. Livsmedelsverket har nyligen höjt äggets innehåll av D-vitamin som är en viktig del i kosten, inte minst för oss nordbor som under vinterhalvåret inte exponeras för tillräckligt med solljus."

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 2 månader sedan by Zoidar.
  • IM
  • Besökare
  • Besökare
3 år 2 månader sedan #1318058 av IM
Svar från IM i ämnet Artikel om vitamin D (tyngre.se)
Tar 1 D - vitamin dagligen, året om. Har hört att zink tillsammans med D - vitamin är bra mot covid 19. 1 tabl. zink brukar jag ta till kvällen, har gjort det under säkerligen 2 - 3 år.
Har läst och att zink är bra mot starr med. Stod att läsa i en läkarspalt, han svarade på frågan om betydelsen att inta zink vid starr. Om jag minns rätt så forskar man och har funnit att det kan ge ett skydd.
Mer
3 år 2 månader sedan #1318078 av Nissegossen
Jag har fått rådet organisk zink. Förövrigt mannens metall

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 2 månader sedan #1318113 av memphis
Jag äter d-vitamin, till och medöverdoserar litegrann. Det behövs när man sover bort dagarna som jag gör just nu.