Nån som såg "Ondska" på TV3 i tisdags?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 5 månader sedan #53956 av Jocke
Av dem aspergers man har träffat, så kan man inte dra den slutsatsen att dem kan vara våldsamma. En med downs syndrom kan man knappast misstänka är våldsam med flit. Det samma kan nog sägas om aspies?

Aspergers betyder nog att återhållsamma reaktioner speglas? Men blir man provocerad, så vete tusan om dem inte blir våldsamma. Men ngt 15 % är det inte! Ngn promille på sin höjd som idkar våld.

Schizofrena kan bli våldsamma i kombination mellan droger och medicin och psykoser. Men annars är dem nog tillräckligt allmänbildade att undvika våld! Medicin kan förstärka en psykos beroende på om man använder tillförselmedel.

Nä, det är ngn slags toxicationsproblem! Nä, nu slipper ni en högutbildad akademiker som låtsas som att världen inte är värd att notera i sitt sinne!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 5 månader sedan #53981 av Aspergergirl
Admin1,

Läs bloggen jag länkade till. Där kan man bl a läsa följande:

"Enligt autismforum är det 15% av alla dömda som genomgått en rättspsykiatrisk undersökning som befunnits ha autismspektrumdiagnos."

Tänk på att autismspektrum innefattar mer än Asperger.

/A
Mer
17 år 5 månader sedan #53982 av Isa-Alise
Jag valde att inte se programmet för jag tycker att det är fel att visa på en diagnos som våldsam... de flesta som begår brott har ingen diagnos alls... och de flesta med diagnos gör inga brott...

Alla människor har möjligheten att göra gott och ont inom sig... och i varje given situation har man ett val om hur man kan agera... man kan välja att göra något bra eller något sämre... det har mycket med ens personliga mognad att göra hur man reagerar... om man har fastnat i en egoism som gör att man bara tänker på sig själv... eller om man kan känna med andra och reagera med medkänsla och mognad...

Mognad har inget med ålder att göra... utan med det man fått uppleva i livet och hur mycket omsorg och stöd man fått från sin omgivning... de flesta som begår brott har nog haft det väldigt svårt.... och inte fått chans att utveckla ilskekontroll och empati i samma usträckning som andra... och detta har inget att göra med någon diagnos.... utan är allmänmänskligt...
Mer
17 år 5 månader sedan #53984 av aspie
Jag läste bloggen först nu, och det faktiskt fanns fräckheter där, värre än jag har sett tidigare.

I den där gammaldags svartmålande och generaliserande stil får man inte mera skriva om folkgrupper i dagens samhälle. Och om några aspies faktiskt har blivit så där galna (vilket även sannolikt var "skönlitterär" överdrift), är det hellre en orsak att öka stödåtgärder för ungdomar inom autism spectrum, att de kan leva meningsfullare liv. De utstötta autisternas sociala inkompetens leder ofta till frustrationer och sekundära sjukdomar, och kan i några sällsynta fall förorsaka bisarra händelser. Men sådan utveckling borde förebyggas.

- aspie
  • Frankie
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #53985 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Nån som såg "Ondska" på TV3 i tisdags?
Aspergergirl!
Jag såg programmet och tyckte inte om hur de förväxlade tillståndet med psykopati. Har en nära vän med diagnosen och håller helt enkelt inte med! .?
Mer
17 år 5 månader sedan #54006 av Geta
Det är underligt att det får sändas ett sådant program med den titeln.
Vad jag förstår ska det sändas flera avsnitt i serien.
Vad är meningen med att peka ut grupper på detta sätt och vad får folk som inte har närmare kunskap för uppfattning om personer med psykiatriska diagnoser?
Det mesta tyder på att man vill sända ett spektakulärt program som ger stor uppmärksamhet men utan att tänka på följderna.