Tankesvårigheter

  • Klockan03
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 3 månader sedan #714159 av Klockan03
Tankesvårigheter skapades av Klockan03
Hej.

Jag vet ej vad jag eventuellt lider av, men tar Rispolept Consta injektion 25 mg. Låg dos har jag hört. Vill inte gå in på tidigare symptom då jag knappt vet vad som hänt själv.
-
Det jag vill diskutera är det som sker när jag inte har tagit medicinen nu de senaste månaderna. Jag blir euforisk (ej något maniskt beteende), väldigt avslappnad och väldigt sluten. Ganska behagligt tillstånd egentligen men fungerar inte utåt sett. Hade gärna stannat i detta tillstånd men det går inte riktigt för sig.

Under detta tillstånd får jag ganska stora svårigheter med att tänka och konversera utan att det t.ex blir stopp under konversationens gång. Får även ökat tankeflöde under perioder och då jag tar hjälp av musik för att lindra det. Det mesta upplevs mer kraftfullt. Att inspektera och konversera med mitt kylskåp kan bli en sysselsättning under detta tillstånd. Blir även mer misstänksam mot folk och håller mig undan. Har inte testat hur länge det håller i sig då medicin har stoppat det.

En anledning till att det kan vara dumt att stanna i detta tillstånd är att jag blir ganska självmordsbenägen. Euforiska självmordstankar som inte alls är skrämmande. Paradoxalt tillstånd som är behagligt men ändock förvirrande.
-
När jag tar medicinen försvinner svårigheterna att tänka markant, inte förvirrad, självmordstankarna blir skrämmande och är bara i vägen (vågar inte agera), blir normal utåt sett men mer deprimerad och orolig.

Är det medicinen som orsakar sådant här (utsättningssymptom) eller vad kan det vara? Någon som känner igen sig i det? Lite osammanhängande kan tyckas, är trött nu och osäker på hur jag skall formulera mig.

Ha det bra.
Mer
9 år 3 månader sedan #714178 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Tankesvårigheter
Jag tycker jag är mer normal med medicin. Möjligen något nedstämd. Får kämpa lite för att inte bli deprimerad. Läget är mycket bättre än då jag är snurrig och hittar på tokiga saker i en hypomani.

Har provat ett antal gånger att sätta ut medicinen. Blir sjuk av utsättningssymptomen eller den bakomliggande sjukdomen. Svårt att veta vilket. Mest normal med medicin. Så, jag fortsätter knapra Abilify 5 mg.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 3 månader sedan #714186 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tankesvårigheter
Jag tvivlar på att det är medicinens fel att du inte kan tänka. Tankesvårigheter tillhör grundsymtomen vid schizofreni.
När jag var nyinsjuknad hade jag enormt svårt för att tänka. Det har blivit bättre allt efter som, efter mycket träning.
Det blir kortslutning i tänkandet vid första psykosen.
Mer
9 år 3 månader sedan #714216 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankesvårigheter
Vid schizofreni är det typiskt att man har problem med tänkandet på olika sätt. Man kan ha dåligt närminne, dålig koncentrationsförmåga, dålig problemlösning mm. Kallas för kognitiva symptom och i princip alla med schizofreni har sådana problem mer eller mindre. En nackdel att sluta med antipsykotikan är att man får fler psykoser, vilket kan ge försämring av symptom och också effekten av antipsykotika.
  • Klockan03
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 3 månader sedan #714319 av Klockan03
Svar från Klockan03 i ämnet Tankesvårigheter
Fast det är utan medicin som jag får tankesvårigheter. Blir även euforisk och mycket sluten. Jag har inga större svårigheter med tankeverksamheten när jag tar medicin men är mer deprimerad och orolig.

Utan medicin är jag som sagt mer apatisk, euforisk i min ensamhet, svårt med tankeverksamheten men jag trivs ju med det i och med euforin. Enda anledningen till att jag anser mig behöva medicinen är för att självmordstankarna inte är skrämmande då och därmed mer farliga då jag möjligtvis skulle kunna agera. Blir lite knepig situation med eufori och samtidiga självmordstankar.

Tankesvårigheterna har jag ingenting emot så länge jag håller mig för mig själv men folk börjar ju undra vad det är med en. Jag undrar varför jag kan bli ganska frånvarande och "förvirrad" i huvudet utan medicin, dock.

Är det medicin som orsakar sådana här symptom när man inte tar den? Utsättningssymptom så att säga.

Ha det bra.
Mer
9 år 3 månader sedan #714482 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankesvårigheter
Självmordsrisken är förhöjd vid psykos och när man är utan antipsykotika. Troligen är det röster och vanföreställningar, som utgör risken. Missbrukare har högre självmordsrisk, men de har fler psykoser än normalt. Tankeförmågan kan förbättras lite av antipsykotika, men det är inga stora skillnader.

Seroquel depot vore kanske något för dig eftersom den har också förutom den antipsykotiska effekten också effekt mot depression och ångest.