Tankesvårigheter

Mer
9 år 2 månader sedan #715894 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankesvårigheter
Schizoaffektiv är ungefär som schizofreni, men minst 50 % av tiden skall finnas depression eller mani. Psykos skall ha funnits minst 2 veckor utan depression eller mani. Vid bipolär finna alltid psykos i samband med mani eller depression. Vid schizoaffektiv har man mindre funktionshinder jämfört med schizofreni, men en med schizoaffektiv kan bli väldigt stökig under psykoser. Sedan är självmordsrisken 2-3 gånger högre för schizoaffektiv.
  • Klockan03
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 2 månader sedan #716894 av Klockan03
Svar från Klockan03 i ämnet Tankesvårigheter
Om man tänker att man kan ha hamnat inom schizofrenispektrum så innebär det att man med stor sannolikhet inbillar sig? Trots att man läser symptom som stämmer överens med det man upplevt så är det inbillning? Det är så det fungerar va?

Jag upplever att det inte står rätt till riktigt, men så länge man är medveten om det så är det lugnt och man är inte sjuk på något sätt? Det affektiva är ju under kontroll just för tillfället, det jag inte blir klok på är tänkandet som inte är som förr.

Och tankar som talar om att man är en mördare som skall straffas är helt ofarliga så länge man kan slå undan dem med sin egen logik? Det är helt lugnt då och inbillning. Inget att oroa sig för så att säga. Man är sig själv och inte folk man läser om så att säga.

Dumheter.
Mer
9 år 2 månader sedan #716898 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tankesvårigheter
Om du är väldigt ung kan det vara inbillning, men om du är äldre bör du söka vård.
Mer
9 år 2 månader sedan #716906 av Jesus/magnus
Svar från Jesus/magnus i ämnet Tankesvårigheter
lögnens ande är stark i dessa tider. vi bör söka oss närmre SanningensAnde <3

John 8:31-32.
Mer
9 år 2 månader sedan #716996 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankesvårigheter
Om du får tankar att du är mördare.
Så tänk vilka bevis du har för att det är sant.
Tänk igenom bevisen för att det är falskt.
Granska bevisen och försök formulera en tanke som får ersätta den felaktiga tanken:
Jag tänker att jag är en mördare, men det finns inget som tyder på det så det är en felaktig tanke och jag är ingen mördare som skall straffas.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 2 månader sedan #717014 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Tankesvårigheter
Är du säker på att du inte är bipolär kl.03? Du låter som om schizofreni vore en idé för dig? Bipolär som du beskriver det är när man har suicidala tankar eller ett mördarsymptom. Schizoaffektiv är snarare maniskt och kluven i sitt tankesätt? Ambivalens är ett starkt drag där. Men du är välkommen här i alla fall, för jag tycker mig skönja sympatiska drag hos dig som även vi förstår!

Vars är världen på väg?