Cotards syndrom vs. vanföreställning

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 2 månader sedan #716050 av Jocke
Ja, som du säger så får skuldbeläggande av andra en rekyl där man hamnar i trångomål om vem man är!

Sättet att avveckla sitt ansvar handlar om att man inte vill kännas vid att man faktiskt sade saker vid en viss tidpunkt, som andra lätt kan motbevisa men som inte vill kännas vid. Förmodligen visste inte Jesus, att självrespekt är högsta mode idag, det visste dem nog inte då, Jesus för mig är väldigt omodern i sina värderingar, han skulle inte platsa in i dagens samhälle.

Himlen vill jag möta utan förutfattade meningar om den motsatta parten. Men jag hoppas begreppet levande död lyfts fram mer i vår cirkulära diskussion?

Den sista inlägget väntar jag med att besvara!

Vars är världen på väg?
Mer
9 år 2 månader sedan #716052 av lärjungenMatteus
Han har förblindat deras ögon och förstockat deras hjärtan, så att de inte ser med sina ögon och förstår med sina hjärtan och vänder om och blir botade av mig.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 2 månader sedan #716058 av Jocke
Du Pallekula! Positivt tänkande kan det inte handla om, om man ser döden i vitögat varje gång man närmar sig sanningen! Jag tror inte man man någonsin kommer att får uppleva den ultimata sanningen. Men upphovsmakaren ville säkert uppnå en annan spörsmål? Intelligensen bekräftas inte av redan rådande sanningar från bibeln, låt oss lämna den därhän, då den inte längre är aktuell i vår rådande livsstil! Symptom är klart viktigast just nu, för att klargöra vår roll i samhället.

Vars är världen på väg?
Mer
9 år 2 månader sedan #716308 av Admin1
Har faktiskt inte läst om Cotards syndrom tidigare, så det måste vara ganska ovanligt. I engelska Wikipedia står att antipsykotika, antidepressiva och stämningsstabiliserare används som behandling. Med den inriktningen borde Seroquel vara bästa preparatvalet för det har alla dessa 3 effekter. Tydligen används ECT också i svårare fall.

Metakognitiv träning kan också vara ett alternativ, eftersom det är effektivare mot vanföreställningar än antipsykotika.

Intressant i Wikipedia var att en nedbrytningsprodukt till läkemedlet Valtrex/valaciclovir kan ge Cotards syndrom, så det kan vara en läkemedelsbiverkan eller så kanske det finns ett liknande ämne i kroppen, som är förhöjt på de med Corads syndrom.
  • Hemligt
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 2 månader sedan #717576 av Hemligt
Svar från Hemligt i ämnet Cotards syndrom vs. vanföreställning
Kan cotards syndrom förklara varför en del med schizofreni känner anhedoni att inte känna glädje över människor och materiella prylar?

Cotards syndrom verkar oftast uppstå efter en allvarligt sjukdom som påverkar hjärnan som kan förklaras som neurologisk skada i hjärnan, skulle det kunna vara en del av förklaringen att schizofreni orsakas av en hjärnskada som innebär förändringar i hjärnans nervbanor och celler?

Det är många frågor med få svar att pussla ihop psykets pusselbitar.
Mer
9 år 2 månader sedan #717634 av Geta
Min mammas väninna hade en fobi om att hon skulle begravas levande. Nu är hon död och jag kan inte tänka
mig att det gick till så.