Cotards syndrom vs. vanföreställning

  • Hemligt
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 2 månader sedan #715897 av Hemligt
Kom att tänka på att det kan vara Cotards syndrom som en del lider av i tråden: "En annan dimension", här på VIska.

Hur vanligt är det med Cotards syndrom hos de som lider av schizofreni?
Hur skiljer man åt Cotards syndrom och vanföreställningar?

Information om Cotards syndrom:

[url:dxsxi4pn]http://sv.wikipedia.org/wiki/Cotards_syndrom[/url:dxsxi4pn]
[url:dxsxi4pn]http://en.wikipedia.org/wiki/Cotard_delusion[/url:dxsxi4pn]
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 2 månader sedan #715935 av Jocke
Är det detsamma som levande död? Det är då en röst som säger rätt ofta att man är död, mentalt kanske? Jag har då blivit kallad nihilist för lite drygt trettio år sedan, men jag tror då snarare att jag kan hänsyfta till aspergers tror jag? Jag vet inte riktigt hur man ska leva för att må riktigt bra, egentligen vet jag det redan, men det framkommer så många osäkerhetsmoment att man börjar tvivla på om man verkligen lever ett bra liv? Det är bara den kommunikativa tankesfären som berättar att jag är störd i min kontakt med andra.

Jag vet inte varför du titulerar dig som hemligt? Men Cotards syndrom tror jag inte är så vanligt? Jag vill då inte ta livet av mig kroppsligen, jag vet redan att jag har en störd lina till livet runtomkring mig.

Edit: Vanföreställningar är mest att man prövar sin verklighetsförankring hos andra, andra kan tycka att man är snett ute? Men man börjar tvivla på sig själv i sin föreställning om livet? men jag tror det är mest okunskap från omgivningen som gör att man är helt ute på fel väg. En sak däremot är viktigt att veta, det att det är vissa saker som påverkar ens omdöme!

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 2 månader sedan #715942 av Jocke
Pallekula? Hur pass seriös är du i dina föreställningar kring ngt som inte direkt kan härledas till gudomliga väsen? Jag tror religiösa förtecken försenar den personliga utvecklingen åt rätt håll, för när många börjar tvivla på sig själv, så letar dem alltid orsaken hos andra. Väntar mig andra åsikter kring frågan om man är levande död eller inte!

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 2 månader sedan #715949 av Jocke
Nä, jag menar att kristendom är ngt annat än jakten i detta fråga om hur man lever ett frånvarande liv utan kontakt med andra på riktigt. Jag tror det är bra att ha visdom i hur man är som människa? För det här med nihilismen förfäktade mig mest i hemligts frågeställning! Jag kan tyvärr inte blanda in religion kring hur man mår, för då kan det få förvecklingar som man inte längre kan styra över. Det är bättre att skilja dessa saker åt?

Vars är världen på väg?
Mer
9 år 2 månader sedan #715955 av Geta
Jag tycker inte att man ska be om husvagnar och cyklar och liknande.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 2 månader sedan #715959 av Jocke
Ja, men helvetet för mig är ett skuldbeläggande av andra mot en personligen, och det i andemening eller underförstått som det kanske heter. Helvetet är när ngn söker fel som inte finns utan upptäcker dem på egen hand. Anklagelser och hot har ingenting med himmel att göra, utan det är ett sätt att avveckla sitt eget ansvar.

Vars är världen på väg?