Rangordna antipsykotiska läkemedel

Mer
8 år 11 månader sedan #740262 av Admin1
Xeplion är samma sak som Invega, där det saknas undersökningar som klart visar hur stark effekten är. Xeplion och Invega borde vara ganska likt Risperdal, eftersom Invega och Xeplion innehåller en nedbrytningsprodukt = metabolit av Risperdal. Så de som får Risperdal har också delvist Xeplion eller Invega i kroppen.
Mer
8 år 11 månader sedan #740290 av Nissegossen
Invega gick jag upp 20 kilo på 2 månader utav. Skulle inte falla mig in att ta Invega igen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 11 månader sedan #740312 av lärjungenMatteus
Herren välsigne dig och bevare dig.
Mer
8 år 11 månader sedan #740506 av Admin1
För nyinsjuknade kan Abilify passa bra, men har man varit sjuk i några år kan starkare effekt krävas, som Clozapine, Zyprexa och Risperdal. Om preparatet ger tillräcklig effekt kan bero på hur länge man varit sjuk. Nyinsjuknade får alltså bättre effekt innan de brjar avbryta medicineringen och få psykoser.
  • 01234
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 11 månader sedan #740699 av 01234
Svar från 01234 i ämnet Rangordna antipsykotiska läkemedel

Nissegossen skrev: :D Jag månsten(!) bara säga, tack för försvaret för det var en jäkla avhyvling jag fick! Så 01234 eller vem du är du är ytterst välkommen att säga vilka mediciner som är bäst och rangordna dem på en skala, efter att ha prövat dem alla. Knappast någon här har gjort det, fast jag har haft en del, så är min kunskap out of date, eftersom jag stått på Trilafon sedan 1980!


NG,
Jag ber om ursäkt för avhyvlingen.

Jag kan inte säga vilka mediciner som är bäst och i vilken ordning på skalan de hamnar och det var just därför jag ställde den frågan till ER här på Viska så jag får ett bättre hum om i vilken ordning/skala antipsykotiska mediciners effekt listas efter och används eftersom jag själv inte prövat alla antipsykotiska läkemedel som finns på marknaden.

Var ute efter en lista ungefärlig som Admin skrivit fast mer som i en skala efter effekt.

Är det någon fler som har andra bud om i vilken rangordning antipsykotiska läkemedel listas eller borde listas?
Då pratar jag inte om Theralen eller Nozianan utan om medicin som är primärt mot psykos, piller som sprutor.
Mer
8 år 11 månader sedan #740727 av Admin1
BUMP