rädsla för psykisk sjukdom

Mer
19 år 1 vecka sedan #12191 av Madball
Hej alla. Jag har inte skrivit här tidigare eftersom jag inte vet vad som är mitt problem egentligen.

Jag är fruktansvärt rädd för att få en psykos eller bli schizofren. Jag oroar mig hela tiden för detta och ibland läser jag saker som psykiskt sjuka personer skrivit eller sagt om någon noja de har. Sedan går jag runt och tänker på det tvångsmässigt i en evighet och föreställer mig hur det skulle vara om jag också trodde på det dom gör-

Läste tex om en paranoid person som trodde att en sekt förföljde och villa döda honom.
Först tyckte jag det var lite lustigt att läsa, sen började jag oroa mig för att jag också skulle börja tro det. Sen går jag runt och ältar det och försöker leva mig in i den situationen, liksom svårt och förklara...men försöker hela tiden tänka och kolla mig själv om jag tror på det.

Sen läste jag om nån som trodde att folk förgiftade hans mat. Sen började jag oroa mig för att jag skulle börja tro att nån också förgiftade min mat (fast jag inte tror det egentligen).

Jag har alltså väldig ångest och oro för att hamna i en psykos eller "börja tro" på någon fix ide. Verkligen tro på det.
Nu har de tankarna blivit tvångstankar och jag tänker ständigt paranoida tankar och försöker liksom tänka mig sjuk, men har ju inte fått nån psykos eller verkligen trott så.

Usch, detta tar upp all min tid och tankekraft,vet inte vad jag ska göra =( Desperat!
Det började i somras, när jag var arbetslös. Sedan har det fortsatt. Till saken hör att jag inte gör något alls för tillfället, vilket gör att jag inte kan avleda tankarna.
Jag är 25 år gammal kille och har alltid varit ängslig och ångestbenägen, är känslig :(

Jag är så jävla rädd för att bli galen eller hamna i en psykos/schizofreni!
Jag försöker som sagt hela tiden leva mig in i hur sjuka personer tänker och försöker tänka likadant själv för att se om jag tror på vanföreställningarna. Tar upp all min energi,,,jag är desperat.

Tack så mycket

/Madball
Mer
19 år 1 vecka sedan #12197 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet rädsla för psykisk sjukdom
Låter jobbigt, men det är inte ovanligt att folk felaktigt fruktar att de håller på att få schizofreni. Har du någon i släkten som har en psykossjukdom?

Tvångstankar räknas till ångestsjukdomarna och det finns behandling mot det. Idag används s.k SSRI-antidepressiva, som Cipramil och Zoloft mot tvångstankar. De minskar också ångest och depression. Du kan ju kontakta vården och höra efter om de kan försöka behandla dina tvångstankar. För mig försvann tvångstankarna nästan direkt när jag började med Cipramil.
Mer
19 år 1 vecka sedan #12198 av maskrosman
Hej på dej Madball.
Känner nog delvis igen mig i din beskrivning. Själv har jag inte haft några direkta "förföljelse"-nojor. Däremot många rädslor av olika slag. Är det inte dödsångest så är det ångest inför att inte kunna sova, eller morgondagen eller vad som helst. Inbillningssjuk kallar jag mig själv ibland. Kanske är det oro som framkallar alla tankar så att det bara snurrar på allt mer och som du säger, upptar hela ens tankar och suger energin ur en.

Har du inte varit iväg och pratat med någon läkare om detta så varför inte pröva??

mvh
maskis
Mer
19 år 1 vecka sedan #12199 av leva
Svar från leva i ämnet rädsla för psykisk sjukdom
Det kan ju vara så att du inte har något att pyssla med. då finns det mer tid över att fundera på en massa konstiga saker. Har du inte någon hobby eller något intresse som du kan ta tag i? När jag inte har något att göra som känns meningsfullt hamnar jag också i sådana tankar. Det svåra är att komma ur tankeverksamheten. Just nu har jag ingen ångest och då är det alltid lättare att ge goda råd.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 vecka sedan #12205 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet rädsla för psykisk sjukdom
det är bra att röra på sig om man har mycket tankar! promenera eller dansa eller vad man nu trivs med:) Ibland när det blir stilla i mitt huvud kommer det känsllor... då är det viktigt att möta dem. Att vara isolerad är inte bra! Sök dig till människor och olika sammanhang om det är möjligt!
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 vecka sedan #12206 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet rädsla för psykisk sjukdom
det ska stå känslor inte käsnlor...