rädsla för psykisk sjukdom

Mer
19 år 1 vecka sedan #12329 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rädsla för psykisk sjukdom
På 1980-talet fick jag gå i samtalsterapi.
Hon, läkaren kallade det ingenting. Men det
var säkert åt det dynamiska hållet.
Bara detta att i lugn och ro få sitta och prata
med en person tror jag kan vara läkande.
Innan dess hade jag läst boken "Orden som
befriar" av Marie Cardinal som beskriver hur det
kan gå till.
Det var inte så att jag sökte att få psykoterapi utan
blev erbjuden. Kanske att psykoterapeuten i
praktiken ville lära sig mer om schizofrena.
Mer
19 år 1 vecka sedan #12413 av leva
Svar från leva i ämnet rädsla för psykisk sjukdom
madball skrev leva:
Vad innebär din diagnos då? Alltså jag har inga rösthallucinationer eller verkliga vanföreställningar. Det är mer tankar. När du blev psykotisk, märkte du alltså inte av att du blev psykotisk? Det bara hände liksom, verkligheten ändrades?
Okej, jag förstår. Du borde ju definitivt börja se mer till ditt eget bästa och våga vara lite egoistisk också. Det är inte fel att ta hand om sig själv, kunna säga nej till människor. Hoppas du mår bättre.

Att jag får psykoser eller som jag själv kallar det " går in i sej själv". depressioner eller blir manisk.
Min man förstod att något var fel så han ringde min vänninna. Jag pratade underligt och osammanhängande. Blev inlagd direkt. Ingen visste vad som egentligen hade hänt. Jag var inte kontaktbar. Läkarna pratade med min man och min värninna. Skrev ner en massa saker som jag aldrig hade berättat för någon. Det var mycket som kom fram under dom veckorna

De andra psykoserna
har börja med att jag misstolkar vad mänskor säger, plockar ut enstaka ord ur meningar som jag sedan själv tolkar om. Det kan vara när jag går och handlar och personen jämte pratar med en annan person och jag råkar höra en mening som " hon borde veta bättre". Då går min hjärna igång, var det mej hon menade vad har jag nu gjort osv. (det är så svårt att förklara med ord). Jag tror att alla vet vem jag är och att folk kollar upp allt jag gör. Sen kan jag inte sova heller. Känner mig väldigt uppskruvad. Sen börjar jag skriva , skriver på det mesta, Meningar och ord som jag själv hittar på. ( hittade ett fat till en kruka som jag skrivit på när jag hade min senaste psykos 1998). Tidningarna som jag läser tolkar jag också alldeles galet + att jag skriver i dom också. Mår riktigt bra just nu.