Psykos

  • Frågvis
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #26652 av Frågvis
Svar från Frågvis i ämnet Psykos
Du ska nog ta kontakt med psykiatrin och beskriva dina symptom, du får säkert en besökstid för vidare utredning. Höra röster, se saker som inte finns, känna konstiga lukter, tankestörningar osv. är tecken på psykos.
Mer
18 år 5 månader sedan #26664 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykos
Det typiska symptomet för psykos är vanföreställningar. Om man hör röster så är de först psykotiska om de kombineras med vanföreställningar och då blir det hallucinationer först. Det finns psykoser där hallucinationer inte förekommer vanligen t.ex. paranoid psykos eller vanföreställningssyndrom.

Antipsykotika brukar användas vid långvarigare psykoser dvs man väntar oftast en vecka eller så först för att se om psykossymptomen går över av sig självt. Det finns kortvarigare psykoser som går över och det finns också kortvarigare schizofreniliknande psykoser som försvinner inom 6 månader.
  • Frågvis
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #26686 av Frågvis
Svar från Frågvis i ämnet Psykos
Det är märkligt tycker jag att man kan höra röster men ändå i vissa fall inte klassas som psykotisk. Att höra röster som inte existerar är ju i sig en vanföreställning. Men klart, hjärntumörer och annat kan också ge upphov till sådana fenomen och då kan de knappast betecknas som 'psykos'. Är mycket försiktig med medicin och använder max 3-4 Panodil om året och nu ska man plötsligt ha neuroleptika med allt vad det innebär. Jag fruktar de eventuella biverkningarna från medicinen mer än psykosen, samtidigt som risken finns att en obehandlad psykos förvärras och att man tappar greppet fullständigt även om det just nu verkar osannolikt.
Mer
18 år 5 månader sedan #26688 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Psykos
Frågvis

Den tråkigaste biverkningen är viktökning. Se till och motionera mycket om du märker att du ökar i vikt.
  • Frågvis
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #26690 av Frågvis
Svar från Frågvis i ämnet Psykos
Jag är redan lite överviktig och viktuppgång är en av biverkningarna, medicinerna messar tydligen upp ämnesomsättningen rejält och skapar hungerkänslor. Samtidigt så är trötthet en annan biverkning. När man ständigt är dödstrött så blir det svårt att motivera sig själv till att motionera. Blir lätt en ond cirkel med trötthet, jätteaptit, viktuppgång och att därefter må psykiskt dåligt pga viktuppgången. Utöver det finns ett hundratal andra möjliga biverkningar som är värre än att gå upp i vikt. Känns som att spela rysk roulette. Det är 2005, man tycker att vetenskapen borde kommit lite längre vad gäller detta men de nyare medicinerna är tydligen inte på något sätt bättre än de gamla, den enda skillnaden är den aggressiva marknadsföringen och att de är en "ny generation neuroleptika". Yeah, sure!
  • One
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #26701 av One
Svar från One i ämnet Psykos
Så tycker jag också. Psykos blir det först när man 100% tror på rösterna, synerna etc.
Jag har hört röster då och då och har haft underliga förnimmelser av att sväva som en ande över världen. Men jag har aldrig tolkat detta som en psykos, bara att det har kommit när jag är väldigt trött och/eller abstinent (=bakfylla). Jag tror man ska akta sig för att beskriva sånt här för läkarna. De känner sig då genast skyldiga till en åtgärd (vilket dom ju faktiskt är!)och en diagnos hämtad från DSM IV, och man kommer hem med ryggsäcken full av pillerburkar som till störe delen är onödiga alt gör en ännu mer förvirrad än man redan är.

Jag brukar säga att; låt mig ha mina hallisar i fred, då gör dom minst skada.
Däremot är det väldigt jobbigt med paranoian. Fast jag vet ju att det är skapat utifrån min egen ilska (=sorg), rädslan för att bli övergiven. Så nu tycker jag faktiskt att jag lärt mig hantera de där tankarna bättre. Ni vet ju vad man brukar säga; "ge spökena namn och de är inte farliga mer". Det tror jag på.