Ny medlem med lite funderingar

Mer
19 år 8 månader sedan #2867 av Admin1
Hej, Räven!

Varje gång jag behövt antidepressiva har jag fått be om det själv. Jag tror många psykiatriker inte aktivt så att säga spårar upp depressioner. Säg att du känner dig deprimerad och att du kört en självtest på Internet, som visat på det, så får du nästan säkert ett antidepressiva.

Jag har ingen egen erfarenhet av psykologer, men jag vet att många av Sveriges psykologer är psykodynamiskt inriktade dvs de inriktar sig på sådant som hände i i barndomen osv. Kognitiv beteendeterapi som har bevisad effekt vid schizofreni handlar om att bearbeta tankar som man nu besväras av. Tyvärr kan inte så många psykologer denna typ av behandling, men det blir nog bättre i framtiden.

Det verkar vanligt med behandlingshem numera. Jag tror nog att de flesta av behandlingshemmen är väldigt bra. Man får nog lära sig en del nyttiga saker där. Jag har ännu inte stött på någon som varit negativ till behandlingshem. De flesta behandlingshem är nog också ganska små, så det blir inte så stökigt tror jag som det kan bli på en avdelning ibland. Jag gissar att de har Internet där så du får väl rapportera eller skriva dagbok från behandlingshemmet.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #2876 av Räven
Hej Admin!


Har besökt behandlingshemmet flera ggr nu och lärt känna en del
och dom har internet där med så jag kan skriva av mig varje dag här på forumet...kanske hjälper det alltid någon som undrar lite hur det går till på ett hem osv...
Jag vet att varje dag får du prata i enrum med sköterskor i cirka en timme om allt man vill prata om....tex hur man ska göra och tänka i en psykos eller om man har stark ångest osv....

Dom hittar på olika aktiviteter varje dag med som att bada eller åka ut nånstans på utflykt. Det är frivilligt så jag kan när som helst avbryta och åka hem....men jag vill försöka så länge det går....det är bara 4 personer som bor där totalt så det är inte så jättemånga.
Skötarna stannar till klockan 22.00 på kvällen så det finns nån att prata med större delen av dygnet....



MVH Räven
Mer
19 år 8 månader sedan #2884 av Admin1
Hej, Räven!

Det låter ju ganska bra det där och fyra personer är nog ganska lagom för ett behandlingshem. Jag tror att max siffran är 5-6 personer innan det blir för mycket folk. Det vore väldigt intressant om du kunde skriva dagbok och berätta hur det är på behandlingshemmet. Jag tror att många är intresserade av det faktiskt.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #2896 av Räven
Hej Admin!


Jag ska börja skriva dagbok sen när jag blivit inlagd och ni får gärna komma med frågor om det är nån som undrar nåt...ska försöka svara så gott jag kan.

Två terminer ska jag vara där vilket är en ganska lång tid men som sagt helt frivilligt och man kan avbryta närsomhelst.

Sköterskorna står i ständig kontakt med psykiatern så är det nån medicin man behöver så fixar dom det ganska snabbt.

Där finns lite olika hobbyrum med om man gillar att snickra eller om man vill styrketräna lite.....

alla får egna rum och vi delar på kök och tv rum o sånt.

Jag tror det är bra för mig att få komma dit....särskillt nu när jag gått upp så mycket i vikt med av zyprexan....där är det fasta mat tider och möjlighet att träna utan att behöva gå ut bland folk.


MVH Räven
Mer
19 år 8 månader sedan #2912 av Admin1
Hej, Räven!

Det var ju väldigt bra att du skriver dagbok från behandlingshemmet. Det skall bli intressant att läsa.

Det är nog lättare att gå ned i vikt där än hemma. Du kan ju föreslå motionsaktiviteter dagligen för det är nog nödvändigt om man skall gå ner i vikt. Att svälta sig blir för påfrestande i längden.

Är det ett privat behandlingshem eller tillhör det Landstinget?

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #2928 av Räven
Hej Admin.


Det tillhör landstinget.

Ska försöka ta en timmes promenad runt om hemmet varje dag
för att späcka av lite......minst 20kg vill jag ha bort.

Har inte fått något exakt datum än när jag ska bo där men det blir nångång denna månaden....återkommer hit o avlägger rapport när jag vet.


MVH Räven