intelligence+ kognitiva problem

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1161 av
Tappar man bort hjärnceller efter en psykose ? Påverkas en inteligence ?
Får man Kognitiva problemer efteråt ?

Jag har problemer med at læsa, og koncentrera mig och glömmer ofta bort saker. Jeg känner också som om jag har tappat bort min logiska sans.

Jeg undrar hur Johan Nash kunne räkna matematik- För at kunna räkna matematik kräver det att man kan tänka logisk.
Hur træner man sin hjärna ?
Mer
19 år 11 månader sedan #1162 av Vargen
Jag har också svårt att koncentrera mig. Och jag glömmer bort saker. Flera gånger då jag lagat mat och lämnat köket för att göra något annat har jag helt och hållet glömt bort maten och det blivit brännt. Detta problem hade jag inte innan jag blev "sjuk".
Mer
19 år 11 månader sedan #1169 av Admin1
Hej!

John Nash gjorde de vetenskapliga arbetet som gav honom Nobelpriset innan han blev sjuk. Har var i dåligt skick ganska länge men har visst återhämtat sig numera.

Det sägs att IQ i genomsnitt sjunker med 10 enheter dvs om man är normalbegåvad c:a 10 %. Det sägs att schizofreni medför ingen förlust av nervceller, men det kan vara så att nervcellerna finns kvar, men kan vara skadade och därför fungerar de inte så bra.

Ungefär 50 % har kognitiva problem och som inte påverkas så mycket av dagens medicinering, men det kan ändras i framtiden. I Stockholm skall de starta ett vetenskapligt försök med datorträning av minnet vid schizofreni. Detta kan göras i hemmet med dator. Om ni har problem med minnet, så kan ni kontakta Karolinska och fråga om ni får ingå deras försök.
www.psykiatrikarolinska.org/inte ... tment.html
Står längst ner på denna sida.

Depression kan också ge problem med koncentrationsförmåga och minne, men depression kan behandlas med antidepressiva och oftast med bra resultat.

Själv hade jag problem med minnet och läsning i början. Jag har dock tränat upp mig genom att läsa och skriva mycket. Numera har jag nog normal förmåga. Men det gäller att vara envis och uthållig samt att läsa saker man är intresserad av. Jag brukar också spela dataspel, som tränar minnet t.ex. Memory.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1174 av Abzu
Jag har också problem med det kognitiva och mitt intellekt tycker jag. Trots att jag inte ens haft en "riktig" psykos.
Tidigare hade jag ett väldigt välutvecklat intellekt och studerade humanistiska ämnen på universitetet, nu känner jag mig däremot helt dum i huvudet. Sånt tär mycket på självkänslan.
Mer
19 år 11 månader sedan #1180 av Admin1
Hej!

Direkt efter det jag insjuknade i psykos tyckte jag att jag absolut inte kunde någonting. Jag vet inte varför jag tyckte så, men kanske berodde det på att jag hade problem med minnet då. Jag tror att det skulle vara bra att ha psykologhjälp och träna upp självbilden och bli mer optimistisk och ha större självtillit. Borde inte Studenthälsan kunna ställa upp med detta.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1190 av Abzu
Studenthälsan har inte resurser till allt. Vad dom främst sysslar med är ju studiestress, tentaångest, räddsla för att tala inför folk och "lättare" psykiska problem. Dom kan tex inte erbjuda andra terapiformen än samtalsterapi och dom har stängt under Julen och sommaren.
Studenhälsan är ju bara ett komplement till den vanliga psykvården och kan absolut inte ersätta den.

Just nu "tvingar" jag mig själv att läsa några sidor skönlitteratur varje dag för att hålla i gång huvudet.