Hur fungerar minnet?

Mer
13 år 7 månader sedan #329923 av aspie
Svar från aspie i ämnet Hur fungerar minnet?

MsTibbs skrev: Jag tror man minns bättre saker som påverkat en, tex om man varit psykotisk, första kyssen, första bilen, studenten...

Jag försökte googla en motsvarande länk men hittade inte precis. Jag har läst i traumapsykologin att personer som blir utsatta för en traumatisk händelse, t ex får besked om en närståendes död, ofta kommer exakt ihåg vad hände next, hur de blev bemötta av omgivningen i de närmaste stunderna, vem sa vad, etc. Därför är det extra viktigt att inte säga något dumt till den drabbade. Men traumat förorsakar också minnesluckor och koncentrationssvårigheter och kan utvecklas till posttraumatisk sressyndrom.

Såsom Ms Tibbs gav exempel, man brukar också bra komma ihåg positiva saker som varit viktiga för en.

Dessutom kommer man bra ihåg ovanliga händelser även om de inte direkt skulle drabba en. T.ex. de flesta kommer ihåg var de var när de fick höra nyheten om princess Dianas död.
Mer
13 år 7 månader sedan #329933 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Hur fungerar minnet?
aspie,

Precis! Jag satt hemma i min lilla etta i Arvika och åt lunch (skolmaten var inget vidare den dagen) och tittade på tv, då kom bilderna på World Trade Center, jag tappade hakan och satt klistrad, glömde helt bort resten av skoldagen...
Mer
13 år 7 månader sedan #329941 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur fungerar minnet?
Jag hade varit på besök hos min mamma och var på väg hem i buss.
Busschauffören hade radion på, där det rapporterades från New York.
Sedan när jag kom hem så följde jag nyheterna på TV långt fram på
natten.
Mer
13 år 7 månader sedan #329990 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hur fungerar minnet?
Vid WTC tillfället kom jag hem och då stod TVn på och jag fick se första huset kollapsa, mina första ord jag tänkte var Bush och ordet kärnvapen! jag tänkte också i förlängningen det, att det kunde var början på tredje världskriget, men det är nog fördröjt men kommer!

jag har en svart bild av framtiden och jag fruktar att vi har världens undergång mycket snart, inom ett par tre år....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 7 månader sedan #329992 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hur fungerar minnet?
Hörde det på radion vid halvfyra-tiden den dagen. Sade till kamraterna att nu har det blivit krig, men jag förstod omfattningen först när jag kom hem och såg tornen rasa. Vi tyckte då att det gick ovanligt lätt att jobba den eftermiddagen, det var mindre friktioner än vanligt.

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 7 månader sedan #330051 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Hur fungerar minnet?

Nissegossen skrev: Vid WTC tillfället kom jag hem och då stod TVn på och jag fick se första huset kollapsa, mina första ord jag tänkte var Bush och ordet kärnvapen! jag tänkte också i förlängningen det, att det kunde var början på tredje världskriget, men det är nog fördröjt men kommer!

jag har en svart bild av framtiden och jag fruktar att vi har världens undergång mycket snart, inom ett par tre år....



WTC var sprängt av olika sprängämnen i byggnaden och flygplanen var orsaken till att dom sprängdes... inget att diskutera om det... en eld kan inte smälta en eldsäker byggnad om elden är inte stark enog och en svagare byggnad brann i 24 timmar ändå brann WTC mycket mindre tid... så jag bryr mej inte om världen längre.. dom får kriga och göra skit men dom som är vänner och står nära får gärna prata med mej