Hur fungerar minnet?

Mer
13 år 7 månader sedan #329593 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur fungerar minnet?
Gamla minnen kan komma tillbaka när man är deprimerad eller
psykotisk är min erfarenhet.
Personer som råkar ut för någon olycka där de lyckats klara sig
från döden med en hårsmån, brukar berätta att hela livet rullas
upp som en revy framför deras ögon.
Annars kan ju minnena från till exempel en resa vara färgade av
de foton som man har tagit. Annat försvinner bort i glömska efter
ett tag.
Mer
13 år 7 månader sedan #329630 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur fungerar minnet?
Efter en psykos kan man få kognitiva störningar, som dåligt närminne och koncentrationsförmåga och jag tror att det är detta som du drabbats av Stina A. Besvären kan med tiden förbättras om man är envis och läser och skriver mycket t.ex.
Mer
13 år 7 månader sedan #329671 av mopa
Svar från mopa i ämnet Hur fungerar minnet?
Mitt minne är hopplöst dålit. :(
Mer
13 år 7 månader sedan #329676 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Hur fungerar minnet?
Slog rekord idag... glömde var jag lade mobilen efter 1 minut seriöst jag lade den någonstans och sen glömde jag efter jag drack lite vatten ur kylskåpet... fick leta i 15 min sen hitta jag den på toa :rolleyes:
  • Stina A
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 7 månader sedan #329861 av Stina A
Svar från Stina A i ämnet Hur fungerar minnet?
Skönt att höra att man inte är den enda med minnesproblem:-) Borttappade mobiler, nycklar, glömt om man matat hunden, glömt att äta lunch, glömt låsa dörren....känner igen det!
Just det där med att skriva har jag börjat med i år. Har inte fört dagbok eller skrivit regelbundet tidigare, och det är ett problem nu. Så stora bitar av viktiga delar av livet har fallit i total glömska. Nu skriver jag ner mycket mer av vad jag känner och är med om och upplever. Dels så etsar det sig fast i minnet bättre (genom handlingen i sig?) och så har jag möjlighet att gå tillbaka och läsa min egen version (som inte alltid är densamma som den som finns i läkarjournalen). Kul att vi kommit fram till samma lösning admin!
Mer
13 år 7 månader sedan #329895 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur fungerar minnet?
För de som har schizofreni, så kan man på en del ställen få kognitiv rehabilitering, där man under 6 månader får träning för att förbättra närminne och koncentrationsförmåga. Denna typ av träning ökar också arbetsförmågan.