Långsamt utvecklande av negativa symtom?

Mer
13 år 3 veckor sedan #390408 av Geta
Om en förälder är psykiskt frisk och kan relatera till barnet så måste
det vara stor skillnad än om båda föräldrarna är analfabeter när det
gäller att relatera.
Ett barn med psykiskt sjuka föräldrar kan räddas om det finns någon
person utanför familjen som barnet har kontakt med och som gör att barnet
också får andra vyer.
Maskrosbarn talas det om. Då är det oftast personer utanför familjen
som räddar barnet från att gå under.
Mer
13 år 3 veckor sedan #390412 av skord
det stämmer.
Mer
13 år 3 veckor sedan #390480 av Admin1
kosmisk,

Man kommer fram till dessa siffror genom att följa barnen till t.ex en mamma som har schizofreni och sedan kontrollerar man hur många av barnen som får schizofreni. Samma sak gör man om båda föräldrarna har schizofreni. Egentligen mäter man då inte enbart ärftligheten, eftersom det t.ex kan i vissa fall vara en miljömässig negativ miljö om båda föräldrarna har schizofreni.
Mer
13 år 3 veckor sedan #390623 av Vemod

Admin1 skrev: De flesta som insjuknar i schizofreni har någon i släkten med schizofreni eller bipolär. Ofta finns alltså en ärftlig benägenhet för att få psykossjukdom. Om du har det så kanske det kan vara ett tecken, men annars är det inte lika tydligt. Möjligen skulle om du började med omega-3 ge ett visst skydd mot att få psykos.


Well, jag har en kusin som lider av schizofreni, och en av mina föräldrars mor spenderade tid på psykiatriskt sjukhus för längesen. Och har en del alkoholism och religiös fanatikism, allt detta på ena förälderns sida, så antar att det finns en del psykisk sjukdom där i alla fall. Och samma förälder är extremt negativ till allt som har med psykologi/psykiatri att göra.

Fick själv veta i torsdags, efter att ha testats för asberger senaste tiden, att min schizotyp-diagnos står kvar.
Mer
13 år 3 veckor sedan #390690 av Admin1
Schizotyp kan ibland övergå i schizofreni, men det gäller inte alla. De med schizofreni har ofta nära släktingar som är schizotyp.
Mer
13 år 3 veckor sedan #390693 av björk
jag va schizotyp i 2 år !