Långsamt utvecklande av negativa symtom?

Mer
13 år 3 veckor sedan #389903 av Geta
Jo, det kämpar jag med varje dag. Så här mitt på dagen försöker jag motivera
mig att gå ut. Det tar emot nästan varenda dag.
Mer
13 år 3 veckor sedan #389905 av Geta
Nej, det tror jag inte utan då led jag snarare av en allvarlig depression.
Det här med igångsättningssvårigheter och apati kom efter första psykosen.
Mer
13 år 3 veckor sedan #389915 av Traxerity

Vemod skrev: Anhedonin beror inte på depression, då jag i princip aldrig haft nån riktig depression (känner mig alldeles för känslomässigt avskärmad och likgiltig för att kunna råka ut för något sånt), utan är bunden till min schizotypala störning.


Ahkej för dom flesta fallen brukar vara melankoli som är orsaken till anhedoni. Fast om det är till din schizotyp så vet jag inte.
Jag är djupt deprimerad och jag känner ren tomhet och inget annat. Inget glädjer mej för tillfället.

Anhedoni är en medicinsk term som avser oförmåga att känna glädje
Ordet är nylatin anhedonia, av grekiska negationen an och hēdonē 'lust'. Anhedoni förekommer vid melankoli som en form av hämning och vid vissa former av schizofreni. Medan melankolisk anhedoni svarar väl på antidepressiv behandling är schizofren anhedoni svår att påverka.
Mer
13 år 3 veckor sedan #389926 av Admin1
Negativa symptom kan vara svårt att skilja från en depression, men negativa symptomen är långdragna och varar längre än 12 månader. Nyare antipsykotika kan ha viss effekt mot negativa symptom och bäst anses Zeldox och Solian vara. Inom psykiatrin kan man få bildterapi eller musikterapi, som har viss effekt mot negativa symptom. Det pågår utprovning av ett läkemedel mot negativa symptom, som kanske kommer om några år.

Det man kan göra själv för att motverka negativa symptom är motion och omega-3.

Läs mer om negativa symptom här:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=5&am....php?f=5&t=17201 [/url]<!-- l -->
Mer
13 år 3 veckor sedan #389946 av Vemod
Jag tror ni missade poängen lite här, jag vet vad negativa symtom är för nåt, men det jag undrade var om man kunde se drag av dom redan 10 år bakåt och att dom sakta men säkert blivit värre med åren?
Mer
13 år 3 veckor sedan #389948 av Geta
Nej, de negativa symtomen fanns inte där innan jag fick min första psykos.
Däremot depression och ångest förekom.
Det här att negativa symtom sakta skulle ha utvecklats under tio år vill inte
jag skriva under på.