koncentration, speciellt om att läsa böcker

Mer
18 år 5 månader sedan #24976 av Sofie
När jag var yngre och inte gick på mediciner och ännu inte hade gått in i sjukdomen helt och hållet, då var jag en bokslukare. Jag läste Dostojevskij, Brott och Straff, Bröderna Karamazov, Idioten (och efter den sista fick jag min första psykos). Nu kommer jag ibland igång med att läsa, men det krävs mer energi och koncentration och vilja. Min man brukar säga att det handlar om att jag har kommit ur vanan att läsa. En övningssak. En bok måste vara spännande och intressant för att jag inte ska släppa den. Känns som jag med tiden och med alla mediciner blivit dummare, mer ointilligent, mindre beläst. Eller handlar det om att komma ur sina illusioner om sig själv?

Överhuvudtaget har jag svårt att koncenterara mig på en sak. När jag samtalar med någon får jag anstränga mig så inte tankarna vandrar iväg någon annan stans. Om jag t ex ska packa en väska för en resa så måste jag skriva ner punkt för punkt vad jag ska ha med mig. Det händer att jag går på fel tunnelbanetåg för att jag är så okoncentrerad. Eller, är det här normalt? Överdriver jag bara?

Allmänt bara trött och ledsen.

ensam... trött på mig själv och att vara med mig själv.

/Sofie
Mer
18 år 5 månader sedan #24977 av Sofie
Skulle vilja kunna läsa mer, men jag bara börjar på den ena pocketromanen efter den andra utan att komma mer än 1-2 kapitel.
Egentligen handlar det ju om att vila sin tanke mot författarens tanke.

/Sofie
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #24981 av
Ett sätt att läsa en bok tycker jag är att läsa
litet här och där när man inte orkar läsa en
bok från början till slut.
Mer
18 år 5 månader sedan #24985 av Nissegossen
Jag har exakt samma problem! Jag brukar säga att jag inte läser böcker längre utan vill skriva dem.

Jag kan inte heller koncentrera mig på böcker längre.

Jag sitter så fast i mitt eget tänkande att det helt enkelt inte går att koncentrera sig på en bok.

Men ett tips kan jag ge dig, försök med talböcker, det är något lättare.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #24987 av Fredrik
Sofie, jag tycker det låter lite som en liten livskris? Tråkigt att höra att du är ledsen. Det är klart att boken måste vara spännande och intressant för att man skall orka läsa den. Varför skall man lägga ner tid på något som är ointressant. Jag tycker inte du skall klandra dig själv för mycket. När suget efter att läsa kommer tillbaka så kommer du ha orken tror jag.
För min egen del så går mitt läsande i perioder. Ofta kommer läslusten då man är i någon period av reflekterande. Kanske har du för mycket runt omkring dig just nu och för lite av lugn och ro för att du skall orka med en bok?
Ibland är livet mer hektiskt och man får passa sig så man inte blir någon slav under förhållandena. Det finns alltid tid till att bara finnas till och bara vara. Även om man inte alltid tror det.

mvh Fredrik
Mer
18 år 5 månader sedan #24993 av Sofie
Tack för alla svar.
En orsak till att jag inte orkar läsa kan också vara all korrekturläsning som jag gör när jag arbetar.
Nej, det är inte någon direkt någon stor livskris, i så fall bara en av många små kriser. Tack för omtanken.

/Sofie