IQ

Mer
10 år 3 månader sedan #642865 av Geta
Svar från Geta i ämnet IQ
Jag har inte heller vågat testa mitt IQ. Jag vet att jag skulle bli besviken.
Mer
10 år 3 månader sedan #642987 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet IQ
IQ är en pseudohändelse egentligen. IQ-tester används väl ibland i och för sig t.ex i samband med schizofrenidiagnos, men ingen efterfrågar IQ, när de söker folk till olika arbeten. Troligen är det så att IQ-testerna idag används för att hitta folk med lägre IQ än normalt t.ex vid särskoleutredningar mm. Förr användes IQ-tester vid mönstringen i det militära antagligen för att hitta specialbegåvningar bland folk utan yrkeserfarenhet eller utbildning.
Mer
10 år 3 månader sedan #643078 av koi
Svar från koi i ämnet IQ
Jag har gjort WAIS III. Resultatet var mycket ojämnt. Min problemlösningsförmåga, att se hur serier fortsätter och lägga pussel mm var på topp. Läkaren bara flinade när jag fick resultatet. Däremot hade jag andra bitar som hamna precis över 80 p. Hade mina koncentrationsproblem räknats in så hade jag haft IQ som en daggmask. Jag var väldigt avledbar.

Idag känner jag inte att jag har så stor tillgång till min mönsterseende hjärna. Jag måste tänka när jag pratar för att få fram det jag vill ha sagt. Händer inget spontant snack, vilket gör att jag oftast är tyst.
Mer
10 år 3 månader sedan #643080 av alberta
Svar från alberta i ämnet IQ

Isa-Alise skrev:

alberta skrev: Har bara gått nio år i skolan så intelligent är jag inte. Mår dåligt över det.



Pröva att läsa på Konvux eller ännu hellre folkhögskola. En kurs i något ämne som du tycker om. Kanske ett kreativt ämne som bild, musik, eller tovning, silversmide, eller träslöjd. Då kan du lyckas bra med kursen eftersom du gillar ämnet. Sen kan du bygga på med en kurs i taget tills du är redo att ge dig på gymnasieämnen. De finns också på folkhögskola. Eller gå en yrkesutbildning så småningom, som till barnskötare, fritidsledare, naturguide, eller ta datakörkortet till exempel, Det finns hur många kurser som helst. Man kan läsa om Afrika eller Asien och sedan göra en gemensam resa dit. Kolla utbudet:

www.folkhogskola.nu/

Du är inte alls lågintelligent bara för att du saknar gymnasiekompetens! Du har bara missat en chans till utbildning, men det finns som sagt många fler vägar... det finns även speciella folkhögskolor om du har dyslexi och liknande svårigheter. Det finns möjligheter för alla...

Om det känns för stort med folkhögskola just nu, gå en studiecirkel på ett studieförbund som ABF, Vuxenskolan, Studiefrämjandet, Sensus eller Medborgarskolan. Det kan också vara väldigt givande... :hjärta


Jag vill verkligen göra det, tror jag ska försöka igen till hösten!

Hatar att göra såna "iq-test" som man gör under en utredning. Tror det var pga det som jag fick fel diagnos. Hade lågt på matematik bland annat och hoppade över saker då jag blev så stressad, men så fick jag högt på andra saker så det jämnade ut sig ändå. Usch.
Mer
10 år 3 månader sedan #643085 av Geta
Svar från Geta i ämnet IQ
De har aldrig varit intresserade av att testa min intelligens inom psykiatrin.
Mer
10 år 3 månader sedan #643131 av alberta
Svar från alberta i ämnet IQ
Var det längesen?