social kompetens

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 11 månader sedan #40947 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet social kompetens
Narcisism är inte bara självupptagenhet, utan det är ofta en brist på empati. På sitt sätt har vi alla narcisistiska drag, utan att vara renodlade narcisister för det.

Men när man ser en egoistiskt människa, så är det lätt hänt att man låter denne få sin vilja igenom, med andra ord bortskämd eller varför inte säga bortklemad. Tjurig och sånt som barn är mest.

Men sånt ska växa bort med ålder och livserfarenhet. För att komma någonstans, så måste man hjälpas åt, men jag tror inte dem klarar det!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 11 månader sedan #41348 av flisan
Svar från flisan i ämnet social kompetens
Hej Jocke
Vad intressant att du målar i olja, det gör jag också. Senast i kväll. Vad målar du och har du någon (några) favoritkonstnärer?

Jag har träffat en person som jag tror är narcissistisk eller något sådant. Han är mycket självupptagen, framför allt av sin kropp och sina prylar. Han pratar konstant om sex, är mytoman och väldigt egenkär.
Han är enormt verbal och kan få allting att låta bra och trovärdigt, det tog ganska lång tid innan jag insåg att han ljuger om i stort sett allt. Han lyckas få de flesta tjejer att falla för honom (trots att han är gift) han är enormt flirtig och inställsam.Men har ingen som helst tanke på att han ställer till dessa tjejers liv eftersom de är på väg att lämna barn och make för honom i princip. Det har varit otäckt att bevittna detta. T.o.m. kvinnlig vårdpersonal har blivit fnissiga med honom och påverkats av hans smicker och inställsamhet.
Jag vet inte exakt vad han lider av. Jag vet bara att jag inte vill ha kontakt med honom.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 11 månader sedan #41353 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet social kompetens
Salvador Dali och ngn svensk konstnär jag inte kommer ihåg namnet på
är mina favoriter. Jag målar helst naturmotiv.

Ja, Flisan du väljer själv om du vill ha kontakt med honom! Hur menar du att han är självupptagen? Mytoman och väkdigt egenkär, hur? flirtig och inställsam, hur Det låter som att du har lite fördomar mot den här mannen?

Om han får tjejer att lämna barn och familj, så är det inte första ggn mänskligheten råkar ut för detta! Att han är verbal och att du har genomskådat honom genom att ifrågasätta hans trovärdighet är ditt problem! Narcisism skiner igenom här, men frågan är om du har lyssnat
tillräckligt på denna man för att doma honom ohörd.

Men samtidigt, så har jag bestämt mig ikväll för att hädanefter lyssna mer på kvinnors problem, eftersom jag vet att dem flesta män är självupptagna! Jag försvarar därmed hädanefter kvinnors rätt att försvara sig, så du har nog säkert rätt i din uppfattning om mannen ifråga.

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 10 månader sedan #41485 av flisan
Svar från flisan i ämnet social kompetens
Hej
Jag är ledsen om jag trampade någon på tårna genom att beskriva en man som jag kommit i kontakt med. Det som jag skrev om honom har naturligtvis inte med någon här på Viska att göra och jag hoppas att ingen tar det som personlig kritik.
Jag umgicks med denna man ganska mycket under ett halvt till ett års tid, och tyckte först att han var trevlig. Det var efter ett tag när jag började märka att det han sa inte helt stämde som jag blev misstänksam. Tex så "läste" han ur FASS till mig om hur man bör ta en medicin. Texten han läste finns inte någonstans i något FASS och läkarna säger tvärtom mot honom. Detta är bara ett av många exempel.
Jag kände till slut att denna man inte tillför mitt liv något gott, men han har säkert sina goda sidor. Jag har även från flera andra fått höra att de upplevt honom ungefär som jag. Så det är inte bara jag som mått dåligt av hans beteende.
Jag tror inte att jag dömt ut honom på förhand, jag brukar inte göra det med folk. Men tyvärr finns det människor som beter sig väldigt underligt om som inte är ärliga och sjyssta. Så är det.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #41578 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet social kompetens
Social kompetens går inte ut på att ljuga folk rätt upp i ansiktet. Tyvärr är en del slarviga med vad dem uttalar. Men ibland är det riktigt svårt att vara tydlig!

T. ex jag övertolkar ofta scenariot, kan det ha med min person att göra eller är det min sjukdom som spökar? Jag har känt två s.k mytomaner, dem ljuger inte men dem överdriver ofta sin egen person!

Men fördelen med mig, är att jag uttalar orden som jag tolkar det, då får min omgivning rätta mig om jag har feltolkat.

Men förr kunde man gå omkring och ingenting säga, utan bara muttra om det blev fel någonstans. Då är man nog mer odräglig eftersom omgivningen kanske bör veta vad man tänker på!

Det var ju synd Flisan att du hade problem med denna man! Hittar dem på saker för att spänna sig, eller är det en ren fantasiföreställningsvärld som han lever efter?

Ibland tror jag att jag har namnen på olika mediciner i huvudet, brukar kolla i fass, dem finns inte eller så kan namnen vara utländska?

Men ibland är livet faktiskt "take it or leave it"! Man måste nog överse med varandras brister ibland, och se igenom fingrarna! Ställer man höga krav på sin omgivning, då ställer man oftast höga krav på sig själv också! Så ibland kan faktiskt situationerna vara orimliga i förhållande till verkligheten!

Vars är världen på väg?