Problem med närminne.

Mer
4 år 11 månader sedan #1150948 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Problem med närminne.
Jag också. Sedan tredje klass! Det är 24 år det!!!
Mer
4 år 11 månader sedan #1150955 av björk
Svar från björk i ämnet Problem med närminne.
Kan närminnet va en
bisarr försvarsmekanismm.
Som följd av något dolt
såattsäg i brist på bättre, erfar man sonika. Något som inte går att behandla bearbeta
så sätter psyket in en åtgärd.
Typ vilse i en djungel alltför
länge så reparerar "en" sej med inre medel. Trauma epitet
kan va förlösande med närminne svikt. Pg.a post stress.. Den kan även innehålla.
Dekadens jämte till ett "ansträngt sinnelag".

Inget ont angående laster.

Men en trött man ska ha ut ens, möda i form av vila.
Alla andra sover bortom all(t).
Förstånd och jag står och ser på.
Blev då detta min lott.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1151052 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Problem med närminne.
Jag önskar jag förstod det där björk :).

Harang

Närminne/arbetsminne är förmågan till att hålla information som är relevant för det du gör. Så att information kommer från långtidsminnet som t.ex. fakta (sematiskt) eller händelser (episodiskt) men också att ta in information från omgivningen. Ett bra minne påverkas av dess storlek men något som kallas updating (exekutiv funktion) berättar hur snabbt du byter ut den information du har i minnet (håller minnet aktuellt).
Updating är den exekutiva funktion som är mest kopplat till IQ men är inte detsamma som det man mäter i WAIS arbetsminnestest sifferrepitition.
Med den förklaringen är det möjligt att två relaterade index som arbetsminne och verbal förståelse kan samexistera på olika nivåer.
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Klanggedin.
Mer
4 år 11 månader sedan #1151255 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Problem med närminne.
När man sover omvandlas dagens minnen till långtidsminnen.
Mer
4 år 11 månader sedan #1151310 av krokus
Svar från krokus i ämnet Problem med närminne.
Min psykolog sa att det inte var något fel på mitt arbetsminne när vi gjorde ett av testen i WAIS 4(?). Det var huvudräkning.
Mer
4 år 11 månader sedan #1151373 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Problem med närminne.
Mitt närminne är kasst, men där har vi akineton, den är boven i dramat. Har lärt mig strategier pga för att komma ihåg. Man kan faktiskt påbörja en mening, men inte minnas resten av vad man vill förmedla. Men gå tillbaka i tanken, räcker inte det för att komma ihåg, då gå tillbaka fysiskt då kommer man i allmänhet ihåg

Kan säga att jag har faktiskt sedan början med akineton och det redan sedan 1974

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum