Problem med närminne.

Mer
4 år 11 månader sedan #1150580 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Problem med närminne.
Jo... om verbal förmåga är 127 så förväntar sg folk att man ska prestera jämnbra på alla delområden.... inte denna taggiga varierande begåvningskurva som autister som jag har. Folk tar illa upp när jag inte kommer ihåg vad de just sagt.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150587 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Problem med närminne.
Jaha? Hur ser det ut när en person har jämnt utvecklad språklig och minnesförmåga? Kan säga att det inte är ovanligt att arbetsminnet är sämre när det finns en högre verbal förmåga. Inte så mycket som du har men vid hög begåvning brukar man prestera som följande, högst till lägst:
Verbal
Performance
Working memory
Processing speed.
Denna rangordning uppkommer bl.a. för att verbal förmåga är bäst mått på IQ och är det bästa måttet på generell intelligens, det som man vill mäta med IQ test som WAIS.
Som jag har läst så väger test med hög generellt värde tyngre och har större inverkan på ditt totala IQ. Man får alltså inte ett genomsnitt utifrån alla indexpoäng utan vissa index väger tyngre.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150608 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Problem med närminne.
Det visste jag inte. Intressant. Tror även min adhd gör mig lite snurrig :)
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1150635 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Problem med närminne.
ADHD påverkar resultatet på arbetsminne mest medans autism påverkar snabbhet mest.

Vet att mitt verbala minne och episodiska minne (att komma ihåg händelser och dess innebörd) är lite lägre än genomsnittet men min verbala intelligens är hög, lite i klass med MsTibbs.

Jag får göra som Amandara och ha stöd för olika saker. Ibland blir jag osäker på om det jag skrivit varit korrekt/adekvat.
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1150648 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Problem med närminne.
Jag övade mitt minne genom att komma ihåg 4 siffror i taget från OCR numret....Det gick bättre och bättre men när jag hade fått lite självförtroende hade jag vänt två siffror och betalat till helt fel konto. Som tur var var där en schysst snubbe som jag ringde till som betalade tillbaka pengarna. Detta om minne.
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Amandara.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150649 av Geta
Svar från Geta i ämnet Problem med närminne.
Är det meningen att man ska lära sig OCR-nummer utantill? De skiftar ju ständigt.