ingen energi

Mer
4 år 5 månader sedan #1200543 av Melody
Svar från Melody i ämnet ingen energi

mrsearlgray skrev: hej, har de senaste två månaderna inte haft någon som helst energi, fick ta en paus från nystart (gick bara en gång), i vanliga fall är det jag som städar och håller på hemma eftersom min sambo jobbar kväll/natt men har inte ens orken till att göra det, orkar inte måla orkar knappt läsa. har fått venlafaxin men känner ingenting ifrån den och börjar bli trött på att inte orka hela tiden. vet inte vad jag ska göra. ska eventuellt höja venlafaxinet, men undrar om det kanske är bättre att höja abillifyen?
vill inte ha en till jul där jag sover bort hela dagen...


Hej! Jag har också kämpat med dålig energi förut. Men allt blev bättre med rätt kost. Jag gör så gott som varje dag en smoothie med frukt, bär o ibland grönsaker som tex gurka, spenat, rödbeta , selleri etc. Öka ditt intag av frukt o grönt. Jag äter även sallad, och mindre ris, pasta och bröd och godsaker. Hur äter du nu? Det tog ett tag innan jag blev mer energisk.

Sedan kan man planera in en extra powernap! Tex på förmiddag eller om man inte kan, lägga sig tidigare på kvällen.

Jag dricker även the, och det hjälper mig mer än kaffe tom. Testa matcha-te tex.

Abilify hjälper också en del. Jag har gått på venlafaxin och det gjorde mig sömnig på dagtid. Cipralex, Brintellix, Voxra var bättre.

Lycka till!
Mer
4 år 5 månader sedan #1200545 av Geta
Svar från Geta i ämnet ingen energi
Blogg från bibliotekarie på Dagens medicin.

www.dagensmedicin.se/blogg/ing-britt-per...epigg-i-hostmorkret/
Mer
4 år 5 månader sedan #1200664 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ingen energi
Det nya antipsykotikat Reagila ger lindring av negativa symptom också.
Mer
4 år 5 månader sedan #1200697 av mrsearlgray
Svar från mrsearlgray i ämnet ingen energi
tack alla som svarat, ska se om jag kan få höja abillyfien, min läkare pratar också om att testa en ny antipsykotiska och dra ner på olanzapinet undrar om det är reagila han pratar om?
Mer
4 år 5 månader sedan #1200913 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ingen energi
Endera Latuda eller Reagila. Reagila liknar lite Abilify, men har mindre dopaminstimulering. Reagila är långverkande så om man glömmer en tablett, så gör det inte lika mycket. Både Latuda och Reagila är aktiverande dvs uppiggande.