negativa symtom

Mer
17 år 6 månader sedan #51337 av tanne
negativa symtom skapades av tanne
dom nagativa symtom regera i mitt liv.d.v.s att jag har svårt att komma i håg saker,inlärningssvårigheter.sociala svåra sitiuationer.vad göra åt det???
Mer
17 år 6 månader sedan #51356 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet negativa symtom
Jag lider också av negativa symtom. Därför blir det jag kan bidra med förslag och inte lösningar jag provat.

:arrow: Tvinga dig själv vara social. Övning ger färdighet.

:arrow: Lös korsord. Det ska träna minne och inlärning.

:arrow: Se över medicineringen så inte den är boven i dramat.

:arrow: Inse att det inte kanske inte finns något piller som hjälper.

:arrow: Du är värdefull och kan bidra med saker. Behöver jag väl inte säga?

:arrow: Motionera. Det är bra mot depression (så du inte drabbas av det också).

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 6 månader sedan #51368 av aspie
Svar från aspie i ämnet negativa symtom
För mig hjälper ADHD-medicinen Concerta (metylfenidat). Det höjer dopaminnivån, så passar det bara åt människor som lider av låga dopaminnivåer, men det hjälper oerhört bra. Jag har diagnoserna Asperger och ADHD.

Vad jag har läst här på sajten, verkar det att Abilify skulle eventuellt kunna vara ett bra alternativ ifall man behöver neuroleptika, men lider av ADHD-liknande symptom, som du beskrev. Fisk och piller med omega-3 olja rekommenderas.

- aspie
Mer
17 år 6 månader sedan #51369 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet negativa symtom
Jag trodde negativa symptom var mer att man fick svårt att sköta sig.. exempelvis, bädda, laga mat, städa, duscha och andra saker som man måste göra?
Mer
17 år 6 månader sedan #51380 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet negativa symtom
Som det beskrivits tidigare här på viska.se. så har jag fattat att positiva symptom är att man fått något som andra inte har. Nämligen att du tex hör röster.

Negativa är funktionförluster, är just det gäst beskriver.

Vad jag fattar det som är, att utav antipsykotika, så är den nya generationen bäst! Dvs Abilify!

Jag har haft den, men var tyvärr tvungen att gå tillbaka till trilafonet som jag stått på sedan 1980!

Jag ser det som att funkar Abilify, så är den den bästa medicinen alla kategorier!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 6 månader sedan #51492 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet negativa symtom
tanne,

Jag tror inte det du beskriver är negativa symptom utan istället kognitiva symptom. Problem med minne och inlärning är helt klart kognitiva problem, som kan uppstå vid schizofreni. Det går att behandla med kognitiv rehabilitering, som man börjat redan med på vissa kliniker bl.a får man träna upp minnet. Ibland kan man dock vid svåra depressioner också får problem med minnet som försvinner när depressionen lättar.

Problem med sociala situationer går också att behandla med socialfärdighetsträning, som är väldigt uppskattat av de som får denna behandling. Den anses bättre för livkvalitén än att minska på de positiva symptomen.